Sökning: "Akademisk text"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden Akademisk text.

  1. 11. Ska företagens ansvar bli vårt? : en studie om CSR-kommunikation på hemsidor

    Magister-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Helen Olsson; Anton Larsson; [2015]
    Nyckelord :CSR communication; CSR; sustainability; websites; responsibility; context; discourse analysis; image analysis; CSR-kommunikation; CSR; hållbarhet; hemsidor; ansvar; kontext; diskursanalys; bildanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att synliggöra och analysera hur företag som av konsumenter uppfattas som hållbara kommunicerar kring hållbarhet på sina hemsidor. En ökad förståelse inom området för CSR-kommunikation kan dels bidra till akademisk kunskap, men också ligga till grund för mer normativa modeller som kan skapa praktiska fördelar för företag. LÄS MER

  2. 12. Kunskapsteori om estetisk praktik

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för fysik och elektroteknik (IFE)

    Författare :Hannes Rydell; [2015]
    Nyckelord :yrkeskunnande; essä; kunskapsteori; tyst kunskap;

    Sammanfattning : En maskin för tanken Att skriva akademisk essä är balansgång. Essäskrivaren använder det essäistiska temperamentet, där den undersökande tanken tar skrivandet till hjälp. Jay Richards formulerar sig om romanen som: ”A machine to think with”.1 Detta är sant också för essän. LÄS MER

  3. 13. Avtalstolkning, juridik eller sunt förnuft? : -en studie i svensk tolkningslära i ljuset av DCFR

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofie Salander; Eric soroosh Parsa; [2015]
    Nyckelord :Avtalstolkning; DCFR;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att identifiera hur avtal tolkas enligt svensk rätt och om det går att identifiera några mönster i tolkningsverksamheten. Det undersöks hur den svenska tolkningsläran överensstämmer med tolkningsreglerna i Draft Common Frame of Reference (DCFR). LÄS MER

  4. 14. Ett studentkritiskt öga. : Förskollärarstudenter konstruerar kriterier för handledningssamtalets innehåll, form och funktion.

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Ann Steen; [2014]
    Nyckelord :Teori; praktik; akademisk yrkesutbildning; verksamhetsförlagd utbildning; lärarutbildares uppdrag; handledningssamtal; diskursanalys; fokusgruppssamtal;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att se hur begreppet handledning med fokus mot handledningssamtalens innehåll, form och funktion uttalas, konstrueras och legitimeras av förskollärarstudenter. Som metod har nio förskollärarstudenter i sin sista utbildningstermin intervjuats genom fokusgruppssamtal. LÄS MER

  5. 15. Akademisk skrivkompetens i utveckling : En studie av organisation och ställningstagande i gymnasie­elevers utredande texter 

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Anna Ek; [2014]
    Nyckelord :academic writing; academic literacy; student text; explanatory texts; organizational markers; stance; stance markers; interlanguage; teaching writing; akademiskt skrivande; akademisk skrivkompetens; elevtext; utredande texter; organisationsmarkörer; ställningstagande; interimtext; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Synen på vad som utgör akademisk skrivkompetens varierar över tid och i olika kulturer. Förmågan att strukturera texter på ett logiskt och begripligt sätt kan dock ses som en universell vetenskaplig kompetens oavsett skrivmiljö, liksom förmågan att värdera kunskap och ta ställning i relation till olika källor. LÄS MER