Sökning: "Aktiv undervisning"

Visar resultat 31 - 35 av 150 uppsatser innehållade orden Aktiv undervisning.

  1. 31. Tjejers talutrymme- Självklart eller ett genusproblem? : En undersökning om tjejer på gymnasiets möjligheter att ta plats i svenskklassrummet utifrån deras perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Frida Fallgren; [2021]
    Nyckelord :genus; intervjuer; introvert och extrovert; lärares bemötande; talutrymme; tjejer på gymnasiet; ämnet svenska  ;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur tjejer upplever att deras plats i klassrummet i ämnet svenska ser ut och om tjejer i årskurs 3 på gymnasiet ser någon skillnad mot tjejerna i årskurs 1. Empirin samlades in genom semistrukturerade intervjuer av sex informanter, tre från årskurs 1 och tre från årskurs 3 på gymnasiet. LÄS MER

  2. 32. Kommunikation och begreppsförståelse i aritmetik på lågstadiet : "Ett matematikklassrum är inte tyst!"

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Julia Persson; Annie Åkesson; [2021]
    Nyckelord :matematik; begreppsförståelse; aritmetik; kommunikation; mediering; appropriering; terminologi;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka kommunikationen samt elevers begreppsförståelse inom aritmetik, de fyra räknesätten (addition, subtraktion, multiplikation samt division). Fokus låg även på att se om korrelation fanns mellan dessa. Undersökningen utfördes i två klasser i årskurs 2 på en skola i södra Sverige. LÄS MER

  3. 33. " Det är ju superenkelt att fejka grejer idag" : En intervjustudie om lärares tankar om informationssökning och källkritik inom samhällskunskapsämnet 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erik Ronge; [2021]
    Nyckelord :Civics; civics didactics; interview study; source criticism; information retrieval; source-critical approach; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; intervjustudie; källkritik; informationssökning; källkritiskt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Det källkritiska förhållningssättet utgör en viktig del inom samhällskunskapsämnet (Skolverket, 2019). I takt med den snabba digitala utvecklingen har mängden information ökat i omfattning, vilket fått som konsekvens att desinformation och konspirationer blivit allt vanligare (Önnerfors, 2021). LÄS MER

  4. 34. Representationsformer inom linjära funktioner i tre svenska matematikläromedel : -en semiotisk läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Fredrik Andersson; Johan Nordberg; [2021]
    Nyckelord :gymnasieskola; linjära funktioner; läroböcker; läromedelsanalys; lärtillfällen; matematik; representationsformer;

    Sammanfattning : Arbetet med olika representationsformer och transformationer mellan dessa har en viktig roll i elevers lärande i matematik och eftersom en stor del av matematikundervisningen i skolan utgår från olika läromedel är det viktigt att som lärare vara medveten om vilka lärtillfällen olika läromedel erbjuder. Syftet med denna läromedelsanalys är därför att ta reda på vilka lärtillfällen olika läromedel erbjuder och hur de skiljer sig åt i representationen av olika representationsformer inom det matematiska området linjära funktioner. LÄS MER

  5. 35. Formativ bedömning vid problemlösning i matematikundervisningen : en empirisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Betim Krasniqi; [2021]
    Nyckelord :Formativ bedömning; problemlösning; digital teknik; matematiska förmågor; matematiskt problem;

    Sammanfattning : Problemlösningsförmågan är en viktig matematisk förmåga. Den har en särställning i styrdokumenten då den både är en förmåga och samtidigt ett medel för undervisningen då problemlösning oftast testar flera andra förmågor samtidigt. LÄS MER