Sökning: "Analys poesi"

Visar resultat 11 - 15 av 41 uppsatser innehållade orden Analys poesi.

  1. 11. Att älska högt och på avstånd : En komparativ analys av kärleksuttrycket inom hövisk kärlek och klassisk persisk poesi av Jalal al-din Rumi och Fakhr al-din Araqi

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Ellen Säll; [2020]
    Nyckelord :Divine love; expressions of love; courtly love; persian poetry; sufism; Rumi; Araqi; love; Gnistornas bok; Vassflöjtens sång; kärlek; Rumi; kärleksuttryck; klassisk persisk poesi; hövisk kärlek; sufism; Araqi; gudomlig kärlek; Gnistornas bok; Vassflöjtens sång;

    Sammanfattning : This essay aims to examine the expressions of love in classical Persian poetry and the European, medieval courtly love. The main focus is to analyze the Persian divine love using a selection of poems from Jalal al-din Rumis Vassflöjtens sång and Fakhr al-din Araqis Gnistornas bok, both translated and commented by Ashk Dahlén. LÄS MER

  2. 12. La autorrealización en el Camino de Santiago : Un análisis diacrónico sobre la representación de la autorrealización y el camino como símbolo de la vida en la poesía sobre el Camino a Santiago de Compostela

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Linda Holmgren Rylander; [2020]
    Nyckelord :Pilgrimage; the Way of Saint James; pilgrim; poetry; life; self-consciousness; symbol; diachronic analysis; symbolism.; Pilgrim; pilgrimsvandring; Santiago de Compostela; vandrare; självförverkligande; symbol; symbolism; livet; vägen; poesi; dikt; diakronisk analys.; Camino; peregrino; caminante; Santiago de Compostela; autorrealización; la vida; el apóstol Santiago; peregrinaje; peregrinación; poesía; símbolo; simbolismo; isotopías; análisis diacrónico.;

    Sammanfattning : En el presente estudio realizaré un análisis diacrónico de la representación de la autorrealización en cinco poemas seleccionados sobre el Camino de Santiago. Los poemas elegidos son los siguientes, en orden cronológico: “Don Gaiferos de Mormaltán” de un autor anónimo, “A Santiago” de Fray Luis de León, “Camino blanco, viejo camino” de Rosalía de Castro, “Peregrino” de Luis Cernuda y “El Camino de Santiago” de Francisco Vaquerizo. LÄS MER

  3. 13. Den bundna friheten : En kognitiv metrisk analys av den bundna versrytmen i fyra dikter av Edith Södergran

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Johnny Edström; [2019]
    Nyckelord :Metrik; rytm; modernistisk poesi; Södergran; kognitiv metrik; balans; kraft; perceptionsmönster;

    Sammanfattning : Denna uppsats analyserar den rytmiska strukturen i fyra dikter av Edith Södergran, två från hennes första diktsamling och två från hennes sista, postuma samling. Den rytmiska analysen utgår ifrån kognitiv metrisk teori och fokuserar på läsarens mentala upplevelse av rytmiska intryck. LÄS MER

  4. 14. Estradpoesi som politisk handling : En retorisk analys av SM i Poetry slam 2019

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Madeleine Bergman; [2019]
    Nyckelord :estradpoesi; poesi; politik; Poetry slam; spoken word; retorik; stil; dikter;

    Sammanfattning : Traditionellt sett har poesin varit talad, inte skriven, något som framförts på scen framför en publik. Den politiska användningen av estradpoesi är inget nytt påfund. Brukspoesi och tillfällespoesi i flera olika former har använts för att övertyga eller övertala publiken om olika samhällspolitiska frågor. LÄS MER

  5. 15. Poesi, projekt, planering : En analys av lektionsplaneringar för poesi isvenskundervisningen för åk 7-9

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Susannah Claesson; [2019]
    Nyckelord :poesi; lektionsplanering; digitala verktyg; läsförståelse; literacy; läroplan; meningsskapande; läsa; skriva; tala; samtala;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om poesi i svenskundervisningen för högstadiets årskurs 7-9. I avsnittet om tidigare forskning redogörs för studier om lektionsplaneringar, barns och ungas läsning av prosa och poesi, samt vilka effekter datoranvändning och digitala redskap har på skolungdomars inställning till poesi. LÄS MER