Sökning: "Arbeta tematiskt"
Visar resultat 1 - 5 av 160 uppsatser innehållade orden Arbeta tematiskt.
1. Flerspråkiga elevers lässtrategier för att öka läsförståelsen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : PISA-mätningar i svenska skolor har visat försämrat resultat i läsförståelse under de senaste tio åren. Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka hur lärare och flerspråkiga elever kan arbeta med lässtrategier för att förbättra läsförståelsen. LÄS MER
2. FATTAR DU INTE BUSINESSEN SÅ KAN DU GÅ HEM
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : Syfte: HR skapar enligt forskningen ett värde i organisationer de verkar i. Det finns emellertid en splittring i litteraturen gällande HR-funktionens bidrag. Detta kan skapa en brist på inflytande för professionen och en ambivalent inställning till yrket bland personalvetarstudenter och yrkesverksamma inom HR. LÄS MER
3. Interkulturell pedagogik inom fritidshemmet : En kvalitativ studie om lärare i fritidshem vilka utmaningar och möjligheter de möter inom arbetet med interkulturell pedagogik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Fritidshemspedagogisk forskningSammanfattning : Den här studien handlar om hur interkulturell pedagogik i fritidshemmet. Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter och utmaningar lärare i fritidshem möter i det interkulturella pedagogiska arbetet. I studien behandlas bakgrundshistorik, studier samt vad som framkommer i styrdokument om ämnet. LÄS MER
4. Lärares syn på läroplansförändringen för sexualitet, samtycke och relationer : Mer än bara en namnändring?
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Sexualitet, samtycke och relationer har varit en obligatorisk del av svensk undervisning länge, sedan 1955. Sedan dess har den haft många olika namn och området har fått ta större och större del av läroplanerna med tiden. LÄS MER
5. Instrumentet och Jag - En studie om hur fem manliga gymnasieelever valt sina huvudinstrument.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : In this study, five sixth-form college students were interviewed in order to create a better understanding of how young people choose their main instrument. The aim was to make visible the factors which were influential in the informants’ choice of instrument in order for teachers to be able to actively work with broadening young people’s perspective on music. LÄS MER