Sökning: "Att attrahera potentiella studenter"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Att attrahera potentiella studenter.

  1. 1. Varför lämnar högskolestudenter Jönköping efter examen? : En kvalitativ studie om kompetensflykt

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Andersson; Isabelle Gilezan; [2020]
    Nyckelord :Psykologi; Arbets- och organisationspsykologi; Kompetensflykt; Generation Y; Employer Branding; Rekrytering;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka orsakerna till att nyutexaminerad kompetens flyttar från Jönköping utifrån högskolestudenters perspektiv. Studien syftade mer specifikt till att undersöka deltagande studenters värderingar, tankar och önskemål gällande hur företag i Jönköping arbetar för att attrahera nyutexaminerad kompetens, samt identifiering av tankar kring varför kompetensflykten från Jönköping ser ut som den gör. LÄS MER

  2. 2. Employer branding. Attrahera rekrytera och behålla rätt personal. : En kvalitativ studie på ett industriföretag.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Amanda Persson; Lovisa Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Employer branding; extern employer branding; intern employer branding; employer value proposition.; Arbetsgivarvarumärke.;

    Sammanfattning : När nya företag etableras ökar konkurrensen mellan företag gällande att behålla befintliga medarbetare samt attrahera och rekrytera nya medarbetare. Detta medför att företag blir tvungna att fokusera mer på arbetet med sitt arbetsgivarvarumärke, det vill säga employer branding för att säkra deras fortsatta framgång i framtiden. LÄS MER

  3. 3. Employer branding i apoteksbranschen : Vilka arbetsgivarattribut attraheras farmacistudenter av hos en framtida arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Anton Forsberg; Emil Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Employer branding; Brand; Brand attractiveness; Generation Y; Employer Branding; Apoteksbranschen; Arbetsgivarattribut; Attribut; Studenter; Farmacistudenter; Generation Y;

    Sammanfattning : När apoteksmonopolet 2009 upphörde bildades en ny marknad för konkurrens, där både kunder och medarbetare blev av intresse för de nya apoteksföretagen. När utbudet av kompetenta medarbetare är lägre än efterfrågan är det viktigt för arbetsgivare att identifiera vilka faktorer som attraherar arbetstagare, i syfte att tillmötesgå sin egen efterfrågan. LÄS MER

  4. 4. Kampen om talangerna - En fallastudie på IKEA IT

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Mikael Grafström; Oskar Olsson; [2013]
    Nyckelord :Brand management; employer branding; employer value proposition; human resource management; talent management; war for talent; talent retention; recruitment; generation y.; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur employer branding kan fungera som ett verktyg i syfte att attrahera IT-studenter som ska bli framtida unga IT-talanger. Detta kommer att besvaras med hjälp av fallstudie på ett svenskt IT-företag, i uppsatsen kommer vi att anta ett företagsperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Hur kan en handelshögskola marknadsföra sig? : En fallstudie av Handelshögskolan vid Karlstads universitet

    Magister-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Daniella Joandén; Adnan Jahic; [2013]
    Nyckelord :marketing; karlstad universitet; business administration; business school; marknadsföring; företagsekonomi; karlstad universitet; handelshögskola;

    Sammanfattning : Kampen om studenterna blir allt hårdare för handelshögskolorna, och studieplatserna blir allt fler. Det gäller för handelshögskolorna att attrahera studenterna att just välja dem som studieplats. LÄS MER