Sökning: "Att känna gemenskap"
Visar resultat 11 - 15 av 313 uppsatser innehållade orden Att känna gemenskap.
11. Värdet av att tillhöra en läsande gemenskap En kvalitativ intervjustudie om hur klasslärare och speciallärare beskriver att de utvecklar läsmotivation, läsintresse och tilltro till sin läsförmåga för elever i lässvårigheter i årskurs 1-3 och hur de samverkar i detta uppdrag.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Tidigare internationell forskning visar att elevers läsmotivation på lågstadiet är den viktigaste förutsägelsen för hur mycket eleven läser, samt att mängden av läsning är av stor vikt både för läsförmågan och för elevernas kunskapsinhämtning i olika ämnen. Tidigare studier visar att elever i lässvårigheter ofta undviker att läsa och får därmed för lite tid att läsa. LÄS MER
12. UNGDOMARS UPPLEVELSER AV ATT LEVA MED DIABETES TYP-1
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes typ-1 är en kronisk sjukdom som innebär att kroppens produktion av insulin upphör. Sjukdomen innebär stora livsstilsförändringar för att upprätthålla hälsan vilket kan vara påfrestande för ungdomar. LÄS MER
13. ”SLOPA AVGIFTERNA FÖR BARN OCH UNGDOMAR SÅ ALLA FÅR CHANSEN ATT VARA MED OCH DELTA” : En kvalitativ studie som undersöker hur olika aktörer arbetar med att inkludera barn och ungdomar till idrottsföreningar
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Fysisk inaktivitet har under de senaste decennierna ökat i samhället medan den fysiska aktiviteten har varit nedåtgående hos barn och ungdomar. Detta kan bidra till försämrad folkhälsa. Att vara fysiskt aktiv för med sig flera positiva effekter för hälsan, både fysiska och psykiska. LÄS MER
14. Vad motiverar en person att delta i en motionsintervention på sin arbetsplats? : En kvalitativ studie som undersöker vilka motiv en anställd har för att delta i en hälsofrämjande åtgärd.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka vad anställda, som har deltagit i en motionsintervention initierad av sin organisation i form av stegtävling, beskrev för motiv till deltagande. Totalt genomfördes tio intervjuer med en könsmässig fördelning på tre män och sju kvinnor i åldrarna 23-59 (M=37.7). LÄS MER
15. Inkluderande undervisning - Ja, men hur får vi till det? : En intervjustudie med grundskollärare utifrån en specialpedagogisk infallsvinkel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : För att alla elever ska känna sig delaktiga i skolan behöver undervisningen vara inkluderande. Syftet med studien var att, genom fokusgruppsamtal, undersöka hur några lärare berättar om sitt arbete med inkluderande undervisning, och hur undervisningen skulle kunna utvecklas mot en gemenskapsorienterad inkludering. LÄS MER