Sökning: "Barn och sång"

Visar resultat 21 - 25 av 159 uppsatser innehållade orden Barn och sång.

  1. 21. ”Ett monster som bara spelar musik” : En barndomssociologisk studie av barns meningsskapande utifrån musikgenres

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jill Olsson; Malin Gustafsson; [2021]
    Nyckelord :barndomssociologi; barns perspektiv; förskola; meningsskapande; musikgenrer; musiksociologi;

    Sammanfattning : Förekomsten av samma typ av låtar och musikgenrer i förskolans vardag är påtaglig och oftast är det traditionell barn- och popmusik som spelas. Tidigare forsknings fokus riktas främst åt undervisning och lärande, och inte så mycket åt musiklyssnandet och barnens meningsskapande kring lyssning på musik. LÄS MER

  2. 22. Döva och hörselskadade barn och musik : Musikundervisning för döva och hörselskadade barn i förskolan. Vad, hur och varför.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Paweh Ku Moon; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Döva barn; Förskola; Hörselskadade; Musik; Musikundervisning;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att belysa musikens betydelse för döva och hörselskadade barns utbildning och estetiska/sensoriska upplevelse. Syfte med denna studie är att undersöka om förskollärare arbetar med musikundervisning i förskolan och hur arbetar de med musikundervisning med döva och hörselskadade barn. LÄS MER

  3. 23. "Precis som i melodifestivalen!" : -En studie om musikskapande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Jönsson; [2021]
    Nyckelord :music teaching; Garageband; musicapp; music didactics; music creation; preeschool; Analog musikundervisning; Digital musikundervisning; Förskola; Garageband; Musikapp; Musikdidaktik; Musikskapande;

    Sammanfattning : Musikundervisning i förskolan tenderar att främst handla om sång av reproducerande karaktär. Dessutom fokuseras oftast ett utommusikaliskt syfte, som exempelvis språkutveckling eller socialisering. LÄS MER

  4. 24. ”Musik ska byggas utav glädje, av glädje bygger man musik”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Caroline Persson; Daniella Stavgren; [2021]
    Nyckelord :Förhållningssätt; inkludering; musik;  samling.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till musik som hjälpmedel för att skapa en inkluderande samlingsstund. Musikens kan användas på många olika sätt och blir därför betydande för hur förskolläraren skulle kunna möta barns olikheter, samt skapa en inkludering som är baserad på barnens intresse och behov. LÄS MER

  5. 25. Musikens påverkan på barns språkutveckling : En kvalitativ studie om hur musik kan användas som ett verktyg för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Angelica Holmkvist; Beatrice Johansson; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; musik; språkutveckling; sång; TAKK;

    Sammanfattning : Musiken kan användas på många olika sätt i förskolan, den kan bidra till glädje hos barnen men kan också bidra till barns språkutveckling. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver hur musiken kan användas som verktyg till barns språkutveckling inom förskolan. LÄS MER