Sökning: "Barn och sång"

Visar resultat 6 - 10 av 159 uppsatser innehållade orden Barn och sång.

  1. 6. Sångens demokrati : En studie i inkludering och demokrati i förskolans sångstund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ann Ekberg; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; singing; preschool; intercultural; norm; democracy; music; Inkludering; sång; musik; sångstund; mångfald; normer; demokrati;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva variationen i förskollärares uppfattningar av sångstundens funktion i förskolan när det gäller demokratiuppdraget. Datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer, med åtta informanter från sex olika förskolor under höstterminen 2021 och vårterminen 2022. LÄS MER

  2. 7. Lärares syn på multimodalt arbete i svenskundervisningen för yngre elever : En studie utifrån en webbenkät riktad mot lärare i grundskolans F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Josefin Kahn; [2022]
    Nyckelord :pedagogy; multimodal; modality; Swedish; F-3; pedagogik; multimodal; modalitet; svenskämnet; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka hur lärare i svenskämnet i grundskolans F–3 ser på multimodalt arbete, det vill säga kombinationen av meningsskapande uttrycksformer. Till följd av samhällets utveckling och den digitala teknikens expansion har tillgängligheten av meningsskapande resurser ökat för dagens barn. LÄS MER

  3. 8. Att skapa för barn : En undersökning om komposition av barnsånger

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sonia Kolesnik Lindgren; [2022]
    Nyckelord :komposition; sång; barnsång; kreativitet; självkritik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att genom att undersöka olika metoder, skapa sånger för barn. För att sångerna ska passa barnrösten bör de anpassas i tonomfång och text. LÄS MER

  4. 9. Musik och språkutveckling : En intervjustudie om musiklärares uppfattningar av hur musik kan användas som redskap för att utveckla det svenska språket hos barn och unga i grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Camilla Johansson; [2022]
    Nyckelord :music; linguistic development; singing; music therapy; sociocultural perspective; interviews; musik; språkutveckling; sång; musikterapi; sociokulturellt perspektiv; intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka musiklärares uppfattningar av hur musik kan användas som ett redskap för att utveckla det svenska språket hos barn och unga i grundskolan, samt vilka samverkande faktorer de uppfattar finns mellan språket och musiken. Intresset är att belysa musikens möjliga användningsområden utöver ordinarie musikundervisning och att diskutera musikämnets förutsättningar i skolan. LÄS MER

  5. 10. Estetiska uttrycksformer i förskolans lärmiljö : Förskollärares uppfattningar om estetiska uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Elisabeth Persson; [2022]
    Nyckelord :Aesthetic forms of expression; preschool learning environment; preschool teacher competence; preschool teachers perceptions; phenomenography; Estetiska uttrycksformer; förskolans lärmiljö; förskollärarkompetens; förskollärares uppfattningar; fenomenografi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to invetigate preschool teachers' perceptions of opportunities and difficulties in work with aesthetic forms of expression in the preschool's learning environment. According to the preschool curriculum (Skolverktet, 2018), preschool education must give children the opportunity to experience, shape and communicate through aestethic forms of expression such as image, form, drama, movement, song, music  and dance. LÄS MER