Sökning: "Bemöta rasism"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden Bemöta rasism.

  1. 6. "Men det blir det där att alltid synas, det är så jävla jobbigt att synas hela jävla tiden!" : En sociologisk studie om betydelsen av hudfärg i ett vitt samhälle

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Sociologi

    Författare :Tove Söderlind; Anna Franzell; [2016]
    Nyckelord :Postkolonialism; Vi och dom; Att vara annorlunda; Rasism; Vithetsnorm; Representation; Svenskhet; Strategier;

    Sammanfattning : Uppsatsen intresserar sig för icke-vita svenskar som trots sitt svenska medborgarskap upplever att de inte alltid kan eller får känna sig som svenskar. Utgångspunkten är att det i Sverige råder en vithetsnorm som för icke-vita svenskar får konsekvenser som rasism, exkludering och utanförskap. LÄS MER

  2. 7. Det transkulturella mötet i hälso- och sjukvård - Vad innebär god omvårdnad till utlandsfödda patienter

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Parvin Ghotasloo; [2015-06-22]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att beskriva faktorer som är betydelsefulla för att vårdpersonal ska kunna utföra god omvårdnad i förhållande till utlandsfödda patienter som vårdas inom den svenska sjukvården. Litteraturstudien har baserats på åtta nationella och internationella vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  3. 8. Att bemöta rasism

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Bobby Jevremovic; [2015]
    Nyckelord :Bemöta rasism; forskningsöversikt; integrera; medvetenhet; metoder; pedagogiska verktyg; problemområde; svenska skolan; samhällskunskap;

    Sammanfattning : I den föreliggande forskningsöversikt och densamma uppsats är syftet att skildra hur ett fenomen kan bemötas på olika sätt. För att uppnå detta syfte presenteras olika metoder med en utgångspunkt i fem vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  4. 9. Rasism och främlingsfientlighet: en del av lärarens vardag : En kvalitativ studie kring lärares syn på rasism och främlingsfientlighet i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emelie Bengtsson; Johannes Svensson; [2015]
    Nyckelord :Rasism; främlingsfientlighet; likabehandling; likabehandlingsplan; skola; undervisning; mångkulturalism;

    Sammanfattning : Idag är rasism och främlingsfientlighet begrepp som dagligen berörs och debatteras överallt i samhället. Syftet med studien är att visa på ett antal lärares syn och tankar kring hur rasism och främlingsfientlighet kommer till uttryck i skolan samt hur lärarna ser på sin egen roll i relation till dessa fenomen. LÄS MER

  5. 10. ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Stellan Karlsson; Therese Lindblom; [2014]
    Nyckelord :islamofobi; rasism; konflikthantering; högstadiet; lärare;

    Sammanfattning : Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: ”Ofta tror jag att det handlar om okunskap helt enkelt” - en kvalitativ studie av åtta högstadielärares syn på islamofobi och arbetet med islamofobiska konflikter i skola Författare: Therese Lindblom, Stellan Karlsson Termin och år: VT14 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Bengt Jacobsson Examinator: Lisa Wiklund Rapportnummer: VT14-1120-14 Nyckelord: islamofobi, rasism, konflikthantering, högstadiet, lärare Sammanfattning: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur högstadielärare i Göteborg förhåller sig till begreppet islamofobi och hur de tänker kring konflikter med islamofobisk grund bland elever. Frågeställningar: • Hur definierar de tillfrågade lärarna islamofobi? • Hur anser de tillfrågade lärarna att islamofobi bör bemötas? • I vilken utsträckning ser de tillfrågade lärarna islamofobi i skolan som ett problem? • I vilken utsträckning upplever de tillfrågade lärarna att de förberetts för att bemöta konflikter av islamofobisk karaktär? För att få svar på syfte och frågeställningar använde vi en kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade respondentintervjuer. LÄS MER