Sökning: "CSR resebranschen"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden CSR resebranschen.

  1. 1. Resan utan slut : En kvalitativ studie av CSR hos Sveriges tre ledande researrangörer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Anna Göthe; Frida Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; Resebranschen; Företagsekonomi; Strategi; Kommunikation; Marknadsföring;

    Sammanfattning : Teoretiskt bidrag :En aktuell inblick i -och analys av CSR-frågan och dess roll i resebranschens föränderlighet. Problemformulering: Huvudfråga: Vilken roll har de valda företagen i CSR-frågans -och resebranschens föränderlighet? Underfråga: Hur integreras CSR i verksamheten hos tre ledande företag i den svenska paket -och charterresebranschen, sett till strategi och kommunikation? Syfte: Syftet med uppsatsen är att, i en föränderlig bransch, ge aktuellt empiriskt stöd till -och utveckla tidigare beprövade teorier om strategi och kommunikation av CSR och på så vis även utgöra en grund för vidare forskning i frågan. LÄS MER

  2. 2. Låt inte resan förstöra resmålet : En kvalitativ studie om kommunikation av CSR  i resebranschen

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Emmelie Andersson; Andreas Gillberg; [2015]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; supplier communication; CSRstrategy; CSR-communication; sustainability; tourism industry; travel agency; Corporate Social Responsibility; CSR; leverantörskommunikation; CSR-strategi; CSR-kommunikation; hållbarhet; företagsansvar; resebranschen; resebyrå;

    Sammanfattning : Frågeställningar: Vad bör en CSR-strategi innehålla för en resebyrå? Underfråga: Hur bör en resebyrå kommunicera sin CSR-strategi till sina leverantörer? Syfte: Syftet med denna studie är att analysera vilka aspekter och komponenter som bör ligga till grund för en resebyrås CSR-strategi. Målet är att dessa grunder ska mynna ut i rekommendationer för resebyråer för hur de ska formulera sin CSR-strategi. LÄS MER

  3. 3. All-inclusiveturism : "The price of greatness is responsibility"

    Magister-uppsats, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Per Barkström; Malin Blomstedt; [2013]
    Nyckelord :All-inclusiveturism; långsiktig hållbar samhällsutveckling; CSR; hållbar turism; ekonomiskt läckage;

    Sammanfattning : Sammanfattning – "All inclusiveturism: The price of greatness is responsibility" Datum: 18 januari 2013 Nivå: Magisteruppsats i företagsekonomi, 15 ECTS Institution: Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling, HST, Mälardalens högskola Författare: Per Barkström (9th October 1986) Malin Blomstedt (20th November 1980) Title: All inclusiveturism: "The price of greatness is responsibility" Handledare: Finn Wiedersheim-Paul Nyckelord: All-inclusiveturism, långsiktig hållbar samhällsutveckling, CSR, hållbar turism, ekonomiskt läckage Frågeställning: Är det möjligt för resebranschen att bidra mer till en långsiktig hållbar samhällsutveckling än den gör idag gällande All-inclusiveturismen? Hur bör resebranschens förhållningssätt gentemot All-inclusiveturism gestaltas ur ett CSR-perspektiv? Syfte: Huvudsyftet är att beskriva hur resebranschen kan justera sitt förhållningssätt gentemot All-inclusiveturism för att bättre gagna en långsiktig hållbar samhällsutveckling i de länder där verksamhet bedrivs. Delsyftet bottnar i att undersöka och analysera hur den rådande All-inclusiveturismen påverkar samhället ur ett långsiktigt hållbart samhällsperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Generation Y- en hållbar generation?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Daniel Arvidsson; Martin Nielsen; Sandra Ottosson; [2009]
    Nyckelord :csr; csr branding; generation y; tjänstekvalité; tjänsteprocess; researrangörer; Market study; Marknadsanalys; Business and Economics;

    Sammanfattning : Corporate Social Responsibility (CSR) har under senare år fått stor uppmärksamhet i media och i företags strategier. Detta faktum innebär att kunder i olika grad allt mer kommer i kontakt med företags samhällsengagemang, inte minst inom resebranschen. LÄS MER

  5. 5. Uppdrag Framtid : En studie i researrangörers sociala ansvarstagande

    Magister-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Kristina Berninger; Karin Samuelsson; [2009]
    Nyckelord :CSR; socialt ansvarstagande; researrangörer;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att skapa en förståelse för begreppet Corporate Social Responsibility (CSR) och hur det kan implementeras, på strategisk och operationell nivå, för att genomsyra en hel verksamhet. Vårt ämnesval grundar sig på att vi anser att företag inom tjänstesektorn saknar kunskap och tillvägagångssätt för hur CSR kan realiseras och gå från planering till handling. LÄS MER