Sökning: "Can Malmgren"

Visar resultat 21 - 25 av 79 uppsatser innehållade orden Can Malmgren.

  1. 21. Lik en raga på myren : Dialekt och identitet i skönlitteratur och svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Maja Dahlbäck; [2020]
    Nyckelord :dialekt; identitet; litteraturdidaktik; norrländsk litteratur;

    Sammanfattning : This essay, called Like a dry, dead tree on the bog, examines how the identity-bearing aspects of the dialects in fiction can be applied in teaching literature in the Swedish subject. The method used is a qualitative analysis and close reading of three works made by authors from the same area, Västerbotten and Norrbotten. LÄS MER

  2. 22. Tvingad implementering av digital undervisning

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Rickard Malmgren; Fredrik Malmgren; [2020]
    Nyckelord :Zoom; Canvas; Digital teaching; Informatics; Forced implementation; Digital undervisning; Informatik; Tvingad implementering;

    Sammanfattning : Abstrakt Hur påverkas inlärningen av en tvingad implementering av digital utbildning? Studien handlar om att undersöka hur förutsättningar påverkas för att uppnå hög kvalitet i undervisningen av en tvingad implementation av digital undervisning ur studenternas och lärarnas synvinkel. Syftet med denna studie är att undersöka situationen vid en tvingad implementering på Malmö universitet. LÄS MER

  3. 23. ”… mycket mindre ’distractions’ …” : Elevers upplevelser av särskilda undervisningsgrupper som undervisningsform utifrån ett välmåendeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Fredrik Malmgren; [2020]
    Nyckelord :remedial classes; inclusive pedagogy; special education; school wellbeing; särskilda undervisningsgrupper; inkludering; specialpedagogik; välmående;

    Sammanfattning : In recent years there has been an increased focus on the concept inclusion within the area of pedagogic research. This has led to recommendations that it’s better to give pedagogical support within the regular schoolroom, rather than placing pupils with different abilities and needs to another classroom. LÄS MER

  4. 24. Agency costs of debt : En studie över bolagsstrukturens påverkan på företagens räntekostnad vid extern skuldfinansiering 

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Viktor Karlsson; Fredrik Malmgren; [2020]
    Nyckelord :Agency cost of debt; interest rate; ownership concentration; surveillance; external auditor; independent board members; the board of directions as a monitor; big4.; agentkostnader vid extern skuldfinansiering; räntekostnad; ägarkoncentration; övervakning; extern revisor; oberoende styrelseledamöter; styrelsen som övervakare; big4.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Privata företag förväntas ha färre finansieringsmöjligheter än publika börsnoterade företag, vilket gör privata företag mer begränsade till extern skuldfinansiering från kreditinstitut. Kostnaden för den externa skuldfinansieringen påverkas av kreditgivarens riskbedömning och det kontrollbehov som bland annat uppstår på grund av agentkonflikten mellan långivare och låntagare. LÄS MER

  5. 25. De bortglömda eleverna? : En kvalitativ studie om en kommuns arbete kring särskilt begåvade elever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ellen Malmgren; Moa Gunell; [2019]
    Nyckelord :gifted pupils; identifying; mapping; mathematics; teaching; identifiering; kartläggning; matematik; särskilt begåvade elever; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva en kommuns arbete med att upptäcka och bedriva undervisning för elever med särskild begåvning i matematik samt hur detta arbete stöds. Metoden som användes för studien var semistrukturerade intervjuer med fem olika skolaktörer (matematikutvecklare, specialpedagoger och lärare). LÄS MER