Sökning: "Child’s perspective"

Visar resultat 16 - 20 av 399 uppsatser innehållade orden Child’s perspective.

  1. 16. Elevers avslutande av fritidshemsplacering : Utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linette Andersson; Miriam Larsson Markebo; [2023]
    Nyckelord :Agens; barndom; barndomssociologi; barnperspektiv; barn som aktörer; barns perspektiv; frihet; fritid; fritidshem; kamratkulturer; meningsfull fritid.;

    Sammanfattning : Inledning Många fritidshemsplaceringar avslutas när eleverna är runt 9–10 års ålder, trots att fritidshemmet är en plats för relationsskapande, där vuxenstöd finns och gemenskap framhålls som väsentligt. Skolverket (2022) skriver fram utvecklandet av kamratrelationer som betydande och att undervisningen i fritidshemmet ska ske till stor del situationsstyrt, utefter elevernas egna behov och intressen. LÄS MER

  2. 17. Det svårt sjuka barnet : Intensivvårdssjuksköterskans upplevelser av att vårda barn på en allmänintensivvårdsavdelning

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Nathalie Harlin; Susanne Colm; [2023]
    Nyckelord :child-centered care; general intensive care; pediatric care; qualitative method; allmän intensivvård; barncentrerad vård; kvalitativ metod; pediatrisk vård;

    Sammanfattning : Background: The capacity in the country's pediatric intensive care units is limited, which means that a large number of children are cared for in general intensive units. Intensive care nurses must be able to care for all patients with failure in one or more organs and be able to assess changes in the patient's condition. LÄS MER

  3. 18. ” … den kanske inte är så klar och tydlig att man kan tolka det på olika sätt eller göra olika bedömningar utifrån den” : - En kvalitativ studie om barnkonventionens översättning vid socialsekreterares arbete med barn vars föräldrar är frihetsberövade

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Johanna Eriksson; Caroline Karlborg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Children with incarcerated parents are a socially vulnerable social group, who, despite their vulnerability, is a social group that is often deprioritized by society's authorities. Despite the introduction of the Convention on the Rights of the Child in Swedish law, shortcomings are emerging regarding how the convention is translated in practice both in Sweden and also in an international context. LÄS MER

  4. 19. Våldsutsatta barns rätt till delaktighet : En intervjustudie om implementeringen av barnkonventionens artikel 12 om barns rätt till delaktighet på Barnahus i Eskilstuna

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokrati

    Författare :Jennifer Yngveson; [2023]
    Nyckelord :Barnkonventionen; barns rätt till delaktighet; implementering; Barnahus; barnperspektiv; barns perspektiv;

    Sammanfattning : This study aimed to investigate how Barnahus in Eskilstuna has implemented Article 12 on children's right to participate in the Convention on the Rights of the Child in their work with children exposed to violence, as well as the challenges that may arise. In order to investigate the implementation at Barnahus within the municipality, interviews were conducted with representatives of collaborating authorities and Region Sörmland. LÄS MER

  5. 20. Tematisk Undervisning På Fritidshemmet : Elevers intressen, delaktighet och inflytande samt fritidshemslärarens kunskaper och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Saga Lind; Tove O´Sullivan; [2023]
    Nyckelord :after-school recreation center; thematic teaching; child perspective and a child s perspective; autonomous; inclusion; participation; influence; fritidshem; tematisk undervisning; barnperspektiv och barns perspektiv; aktörskap; inkludering; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Tematisk undervisning beskrivs som ett verktyg där eleverna ges utrymme till att skapa och använda sina egna idéer, där undervisningen bildar en helhet och olika ämnesområden flätas samman. I denna studie kommer vi att undersöka utifrån barndomssociologin och ett relationellt perspektiv hur inkludering, elevers delaktighet och inflytande beskrivs av fritidshemslärare, vilka hinder och möjligheter fritidshemslärare ställs inför när det handlar om att ta vara på barns perspektiv, samt vilka kunskaper och förutsättningar fritidshemslärare behöver för att planera och genomföra tematisk undervisning på fritidshemmet. LÄS MER