Sökning: "Concrete language characteristics"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Concrete language characteristics.

  1. 1. Språkliga svårigheter i uppgifter. : En analys av läromedel i svenska för årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cecilia Andersson; [2020]
    Nyckelord :Concrete language characteristics; Abstract language characteristics; Lexicogrammar; Linguistic difficulty; Semantic gravity; Semantic density; Konkret språkdrag; abstrakt språkdrag; lexikogrammatik; språklig svårighetsnivå; semantisk gravitation; semantisk densitet;

    Sammanfattning : I den här studien presenteras en läromedelsanalys utifrån konkreta och abstrakta språkdrag. Studiens syfte är att undersöka språkets svårighetsnivå i två läromedel, utifrån att besvara hur uppgifter i olika delar av läromedlen förhåller sig till abstrakta och konkreta språkdrag samt hur språkdragen utvecklas från början till slutet. LÄS MER

  2. 2. THEGOVERNORS ANDTHE GOVERNMENT. A lexical analysis of national and local manifestos in Japan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Julia Olsson; [2018-01-19]
    Nyckelord :japanska; Japanese politics; ; Japanese Governors; Japanese political language; Japanese manifestos; Japanese local politics;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine whether the linguistic characteristics in the local policy statements (知事の所信表明 chijinoshoshinhyoumei)reflect those of national manifesto(綱 領 kouryou)characteristics. The basic theory behind the present thesis is lexical analysis and text mining such as proposed by Hanks (2013), and vocabulary and script analysis in reference to Yamaguchi (2007). LÄS MER

  3. 3. Likheter och skillnader i kunskapsutveckling inom geometri : En jämförande studie med utgångspunkt i van Hiele's teori

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Amanda Fredriksson; [2018]
    Nyckelord :van Hiele’s teori; elevers lärande; geometrisk begreppsförståelse; progression; geometri-undervisning;

    Sammanfattning : Ämnesområdet för den här studien är matematik, specificerat geometri.Studien undersöker hur van Hiele's teori kan användas för att utveckla eleversförståelse inom geometri, eftersom elever tenderar att ha problem med attbenämna geometriska figurer. LÄS MER

  4. 4. The Potential Role of Critical Literacy Pedagogy as a Methodology When Teaching Literature in Upper Secondary School in Sweden : A Quantitative Study of English Teachers’ Literature Choices

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Kim Killgren de Klonia; [2017]
    Nyckelord :Critical Literacy Pedagogy; Literature; Upper Secondary School; Teachers; Literature Choices; CLP; EFL; English as a Foreign Language;

    Sammanfattning : Literature’s role in the foreign language classroom has been extensively researched, and the benefits of enjoyable reading firmly established. But could teachers benefit from a new perspective in the form of Critical Literacy Pedagogy when choosing and teaching literary works? Critical Literacy Pedagogy, CLP, is a method of critically examining literature to detect possible power structures e. LÄS MER

  5. 5. Lärarens tydliggörande av kunskapskrav i grundskolan : Att tydliggöra kunskapskraven för spanska som främmande språk. En analys utifrån den formativa bedömningens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Margarita Moreno; [2014]
    Nyckelord :Learning--Evaluation; second language acquisition; Spanish language; compulsory school; course plan; knowledge requirements; formative assessment; assessment for learning; Inlärning – utvärdering; andraspråksinlärning; spanska språket; grundskolan; kursplaner; kunskapskraven; formativ bedömning; bedömning för lärande;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att beskriva en lärares tillvägagångssätt för att tydliggöra kunskapskraven i Lgr 11 som är relaterade till skriftlig språkfärdighet i spanska, samt att ta reda på elevernas uppfattningar om detta tillvägagångssätt. I den här studien används uttrycket att tydliggöra i en bred mening, vari ingår både lärarens verbalisering av kunskapskraven och alla aktiviteter som läraren sätter igång och som ska hjälpa eleverna att utveckla en förståelse för dessa. LÄS MER