Sökning: "Dag Axelsson"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Dag Axelsson.
1. Faktorer som påverkar patientens tillfredsställelse i kontakten med specialistsjuksköterskan inom akutsjukvården : en litteraturöversikt
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : Akutsjukvård bedrivs dygnet runt. Akutsjukvård bedrivs prehospitalt, hospitalt men även inom öppenvården och här vårdas tusentals patienter varje dag. Miljön inom akutsjukvården är hektisk och förändras snabbt. LÄS MER
2. Google-effekten och hur olika informationsmedium påverkar inlärning
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Internet blir en större del av våra liv för varje dag som går. Vår relation till internet utvecklas mer och mer till symbios där en av effekterna av detta är att vi blir beroende av den tillgängliga information som internet erbjuder. LÄS MER
3. En dag lämnar jag honom : Kvinnors erfarenheter av att leva med våld i nära relation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Bakgrund: Var tredje kvinna runt om i världen har någon gång blivit utsatt för fysiskt eller psykiskt våld och majoriteten lever i ett partnerskap med sin förövare. Konsekvenserna av att leva med våld i en nära relation skapar ohälsa och lidande hos kvinnan. LÄS MER
4. Smärtbedömning vid intramuskulär administrering av två former av bensylpenicillin till häst
Master-uppsats, SLU/Dept. of Biomedical Sciences and Veterinary Public HealthSammanfattning : Prokaintoxicitet, kallad ”Penicillinchock” av djurägare, är den vanligaste och allvarligaste biverkningen till bensylpenicillinprokain (Pc-prok) där ett stort antal fall sannolikt inte rapporteras av veterinärer eller djurägare. Majoriteten av reaktionerna orsakas av depå- och lokalbedövningsmedlet prokain när injektion i halsmuskeln råkat ske intravasalt och snabbt når toxiska nivåer i blodet. LÄS MER
5. I dag ska vi tänka genus! : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med genus i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur pedagoger i förskolan arbetar med genus. Våra frågeställningar utgick från hur miljön är utformad, hur pedagoger tänker när de väljer barnlitteratur samt hur genus kommer till uttryck i pedagogernas arbete i förskolan. Metoderna vi använde oss av var intervjuer och observationer. LÄS MER