Sökning: "Delat ansvar"

Visar resultat 1 - 5 av 152 uppsatser innehållade orden Delat ansvar.

  1. 1. “Jag önskar att det var som på förskolan, att någon kom fram och sa, Hej Leo!”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Daniel Ren; Sandra Lund; [2023-10-23]
    Nyckelord :Fritidshem; NPF; Vårdnadshavare; Välbefinnande; Samverkan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att identifiera vilka diskurser som skildras av vårdnadshavare till barn med Neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF) i relation till fritidshemmet. Arbete utgår från tre olika forskningsfrågor: Vilka diskurser konstrueras av vårdnadshavare till barn med NPF om barnens välbefinnande i fritidshemmet?, vilka diskurser kring samverkan mellan vårdnadshavare och fritidshemmet konstrueras av vårdnadshavare? samt vilka subjektspositioner görs möjliga för vårdnadshavare genom deras diskurser om samverkan med fritidshemmet? Barnets välbefinnande inom fritidshem konstrueras och även samverkan mellan vårdnadshavare och lärare i verksamheten. LÄS MER

  2. 2. Didaktiska motvindar i förskollärarens ledarskap : En kvalitativ studie gällande förskolläraresundervisningsansvar och ledarroll i arbetslaget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linda Svensson; Jessica Wallerstein; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Undervisning; Ledarskap; Ledarroll; Ansvar; Förutsättningar; Möjligheter; Utmaningar; Didaktik; Didaktisk grund; Didaktiska nivåer; Didaktiska komponenter; Didaktisk stämmor;

    Sammanfattning : Förskollärares ansvar är att leda undervisningen i riktning mot målområdena i förskolans läroplan, under genomförandet och vid planeringen av undervisningen (Skolverket 2018). Studiens intention är att bidra med kunskap om hur förskollärare resonerar tillsammans om sina didaktiska möjligheter som handlar om att reflektera och utveckla den undervisning som sker. LÄS MER

  3. 3. VM i mänskliga rättigheter – rött kort till FIFA? - En rättsvetenskaplig utredning avseende ansvar för brott mot mänskliga rättigheter i samband med fotbolls-VM i Qatar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Ida Kullberg Holm; [2023]
    Nyckelord :Folkrätt; public international law; rättsvetenskap; law; mänskliga rättigheter; human rights; EKMR; ECHR; internationellt ansvar; international responsibility; FIFA; fotbolls-VM; World Cup; Schweiz; Switzerland; Qatar; Law and Political Science;

    Sammanfattning : In November 2022, the men’s soccer World Cup in Qatar, a tournament organized by FIFA, commenced. During the preparations for the World Cup, there were numerous reports of violations of human rights, in particular regarding the rights of migrant workers. LÄS MER

  4. 4. Överrapportering inom hälso- och sjukvården. : En allmän litteraturöversikt utifrån sjuksköterskors erfarenheter.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Cristina Chounousidou; Jonathan Dessel; [2023]
    Nyckelord :Erfarenheter; Kommunikation; Litteraturöversikt; Sjuksköterskor; Överrapportering.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Överrapportering är den kommunikation som sker mellan hälso- och sjukvårdspersonalen. I tidigare forskning framkommer det att standardiserat överrapporteringsverktyg SBAR (situation, bakgrund, aktuellt, rekommendation) kan bidra till en mer strukturerad överrapportering. LÄS MER

  5. 5. Lära att läsa – och läsa för att lära : Hur svensklärares undervisning av lässtrategier synliggörs och beskrivs i syfte att främja läsförståelse av naturorienterad sakprosa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Nilsson; Emelie Hermansson; [2023]
    Nyckelord :lässtrategier; läsförståelsestrategier; reciprocal teaching; svenskdidaktik; sakprosa; ämneslitteracitet; ämnesövergripande arbetssätt; ämnesintegrerat arbetssätt; naturorienterande läromedelstexter; genrepedagogik;

    Sammanfattning : Vi har i denna studie haft som syfte att undersöka och förklara om och i så fall hur mellanstadielärare, med behörighet i svenska och naturorienterande ämnen, undervisar om sakprosatexter inom ämnet svenska som förberedelse för läsning i naturorienterande ämnena. Baserat på vår yrkeserfarenhet är bakgrunden till denna studie att elever verkar sakna lässtrategier för att tillägna sig de begreppstäta och abstrakta texterna i dessa ämnen. LÄS MER