Sökning: "Deliberativa"

Visar resultat 1 - 5 av 168 uppsatser innehållade ordet Deliberativa.

  1. 1. Deliberativa samtal vid plöstliga konfliktfyllda situationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Beatrice Lillja; Natalia Krysik; [2024]
    Nyckelord :Deliberative communication; Education; Conflict based pedagogy; Agonism; Phronesis; Intersubjectivity;

    Sammanfattning : Abstract  The following essay will discuss conflict- ridden situations in the classroom and how the teachers’ leadership can strengthen the pupils’ democratic development to resolve these situations. Furthermore, we analyzed how deliberative dialogue could be of use to the teacher when these situations occur, as well as how, through civics education, the pupils could learn how to resolve conflicts in a controlled and peaceful environment. LÄS MER

  2. 2. Mötesplatsers betydelse inom den deliberativa demokratin : En studie av Folkets Hus-rörelsen

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Liv Agdalen; [2023]
    Nyckelord :Folkets Hus; mötesplatser; sociala rörelser; folkrörelser; demokrati; deliberativ demokrati; civilsamhälle; socialt kapital;

    Sammanfattning : The thesis explores the Folkets Hus-movement in light of theories of deliberative democracy. The aim is to fill a research gap of how the Folkets Hus-movement can be understood today within the Swedish civil society and additionally, contribute with theoretical development concerning the significance of the public sphere. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur och värdegrund : Några gymnasielärares tankar om litteraturundervisning och förmedling av värden till elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ingmar Danielsson; [2023]
    Nyckelord :Boksamtal; deliberativa samtal; litteraturdidaktik; litteratursamtal; litteraturundervisning; narrativ fantasi; värdegrund; värden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några yrkesverksamma gymnasielärare i svenska arbetar med skönlitteratur i skolan i relation till de värden som skönlitteratur antas förmedla, såsom empati och medmänsklighet, samt hur detta påverkar vilka skönlitterära verk som används i litteraturundervisningen. Studiens syfte är också att undersöka hur dessa lärare tar reda på om skönlitteraturen faktiskt lyckas förmedla önskade värden till eleverna. LÄS MER

  4. 4. "Vi ska göra dom till goda samhällsmedborgare, men vi ska också låta dom ha en egen åsikt och vi ska samtidigt inte vara åsiktspoliser" : En kvalitativ intervjustudie om lärares definition och hantering av kontroversiella frågor i klassrummet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Joanna Axelsson; [2023]
    Nyckelord :Controversial questions; social studies; teachers management; qualitative method; Kontroversiella frågor; samhällskunskap; lärares hantering; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur gymnasielärare i samhällskunskap definierar och hanterar kontroversiella frågor i sin undervisning. Däri ingår både hur lärarna själva väljer att ta upp kontroversiella frågor samt hur de hanterar situationer där elever uttrycker sig på kontroversiella sätt. LÄS MER

  5. 5. Klassrumssamtal där alla får bli hörda : En studie om deliberativa samtal i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Tomas Staflin; [2023]
    Nyckelord :deliberative; communication; intersubjectivity; democracy; inquiry; education; classroom;

    Sammanfattning : Can you find any traces of deliberative conversations in today's high school classrooms? The purposeof the study is to shed light on and understand how deliberative conversations are expressed in somehigh school classrooms today, as well as what experiences the teachers in said classrooms have ofdeliberative conversations in the classroom situation. The study is based on a pragmatic perspectivewhere it is believed that the school should create the conditions for deliberative conversations in theclassroom to prepare the students to be part of the deliberative society. LÄS MER