Sökning: "Dyslexi"

Visar resultat 6 - 10 av 635 uppsatser innehållade ordet Dyslexi.

  1. 6. Digitalt anpassad information för personer med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Hanna Zoort; [2023]
    Nyckelord :Text design; dyslexia; reading and writing difficulties; information design; simplification; accessibility; Textdesign; dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; informationsdesign; förenkling; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete i informationsdesign med inriktning textdesign. Syftetmed studien är att undersöka aspekter som gör digitala texter tillgängliga förutvald mottagargrupp med hjälp av principer framtagna för dessa i kombinationmed principer inom informationsdesign. LÄS MER

  2. 7. Dyslektiker i högre utbildning : En kvalitativ studie om studenters upplevelser och erfarenheter avseende stödinsatser som erbjuds under studierna i relation till egna pedagogiska strategier.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jennifer Can; Fanar Al-Malih; [2023]
    Nyckelord :dyslexi; student; stödinsats; egna pedagogiska strategier; högre utbildning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur studenter med diagnosen dyslexi i högre utbildning upplever och erfara de stödinsatser som finns tillgängliga på universitetet för att främja studenternas studier, i relation till sina egna pedagogiska strategier. En kvalitativ metod har använts till denna undersökning i form av åtta semistrukturerade intervjuer med studenter som är dyslektiker och som studerar i högre utbildning. LÄS MER

  3. 8. The effectiveness of using English language film in vocabulary teaching for primary school students especially for those with dyslexia : Effektiviteten av att använda engelskspråkig film i ordförrådsundervisning för lågstadieelever med dyslexi  (Svenska)

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emily Andersson; [2023]
    Nyckelord :Dyslexia; English as a Second Language; English Language Learners; Films; Reading Difficulties; Vocabulary;

    Sammanfattning : This study investigates the advantages and disadvantages of using English film as an educational tool to increase ESL (English as a Second Language) classroom vocabulary acquisition. In particular what are the effects on English Language Learners (ELL) with dyslexia or reading difficulties, when using films as a tool within English Education. LÄS MER

  4. 9. ”Förstår du vad du läser?” : En kritisk rättsdogmatisk analys av förbudet mot diskriminering i utbildningsverksamheten

    Kandidat-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för mänskliga rättigheter och demokrati

    Författare :Johanna Fossum; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; Diskrimination; Dyslexi; Europakonventionen EKMR ; Funktionshindersrätt; FN; Martha Nussbaum; Mänskliga Rättigheter MR ; Läsförståelse; Rättsdogmatik Tillgänglighet; UN;

    Sammanfattning : This essay is based on a case of a Swedish student with dyslexia who was denied the right to his aid during the national exam in Swedish. The purpose of the study is to shed light on the problems in how practice is interpreted and how future cases can behandled. LÄS MER

  5. 10. Clearly Calendar : Design för planering av ett neuroatypiskt liv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Nicki Edberg; Tove Myrestam; [2023]
    Nyckelord :Planning tool; Organization tool; Neurodivergent; Calendar; To-do list; Reminders; Inclusive design; Visual communication.; Planeringsverktyg; Organiseringsverktyg; Neuroatypisk; Kalender; Att göra-lista; Påminnelser; Inkluderande design; Visuell kommunikation.;

    Sammanfattning : Det är ungefär 1 300 000 personer i Sverige som är diagnostiserade med någon form av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, som autism, adhd, dyslexi m.m. Det innebär svårigheter med bl.a. LÄS MER