Sökning: "Education Act"

Visar resultat 26 - 30 av 853 uppsatser innehållade orden Education Act.

  1. 26. Artificiell intelligens och anställdas åsikter om teknologin i ekonomisystem : En kvalitativ studie om förtroende, behov och kunskap

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Oskar Andersson; Grigorie Stefan Bucei; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; artificial intelligence within economic systems; confidence in artificial intelligence; need for artificial intelligence; knowledge within artificial intelligence; Artificiell intelligens; artificiell intelligens i ekonomisystem; förtroende för artificiell intelligens; behov av artificiell intelligens; kunskap inom artificiell intelligens;

    Sammanfattning : Artificiell intelligens (AI) är ett omtalat fenomen i media där tidigare studier främst fokuserat på teknologins möjligheter. Tidigare studier är huvudsakligen gjorda om tekniken och inte hur människor uppfattar den, trots att tidigare forskning också visar att de mänskliga perspektiven kan vara väsentliga för lyckade implementationer. LÄS MER

  2. 27. "Jag önskar att jag kunde få vara bara elev" - Om punktkriftsläsares litteraturtillgång i högre studier

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Anna Wallsten; [2023]
    Nyckelord :Vision disorders; Education; higher; Citizenship; Power; Empowerment Social Sciences ; Braille; Synskador; Universitets- och högskoleutbildning; Medborgarskap; Makt samhällsvetenskap ; Empowerment; Braille;

    Sammanfattning : This study aims to explain the experiences that individuals with visual impairments in higher education undergo. In this study, I focus on people who consider themselves braille readers, as my objective is not only to investigate the reality regarding the process of acquiring accessible literature but also to understand the importance of braille literacy in a broader sense. LÄS MER

  3. 28. "Makt låter så negativt, fast vi måste ju ha det" : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om hur den vuxnes makt verkar i leken.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Anna Asp Asp; Cornelia Gustafsson Ahlin; [2023]
    Nyckelord :power; play; early childhood education; preschool teacher; makt; lek; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att bidra med kunskaper kring hur förskollärare talar om den vuxnas makt i barns lek i förskolan. Studien har utgått från följande frågeställningar:  ·   Hur talar förskollärare om den vuxnes makt i leken i förskolan?   ·   Hur talar förskollärare om hur makten kan verka i leken i relation mellan vuxen och barn?   I studien har en kvalitativ ansats legat till grund där nio förskollärare uppdelat i tre fokusgrupper använts för insamlandet av empirin. LÄS MER

  4. 29. Sociala medier och finansmarknaden : En kvantitativ studie om hur sociala medier påverkar investeringsbeslut på den svenska finansmarknaden

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :August Bång; Joel Falk; Sebastian Bonasoni; [2023]
    Nyckelord :Stocks; behavioral finance; financial market; social media.; Aktier; beteendeekonomi; finansmarknaden; sociala medier;

    Sammanfattning : Att förvalta sina tillgångar på bästa sätt för att få så hög avkastning som möjligt är alla investerares mål. Småsparare som inte besitter kunskap kan enkelt bränna sig vid investeringar. En enkel väg är därför att kika på hur andra investerar sina pengar för att sedan göra likadant. LÄS MER

  5. 30. The Word for World is Forest : A multidisciplinary approach to teaching about genocide

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Engelska institutionen

    Författare :Marco Zalazar; [2023]
    Nyckelord :Genocide; Dehumanization; Peace Education; Le Guin; Cognitive Estrangement; Engaged Reading; Socratic Pedagogy;

    Sammanfattning : The current position proposed as a possible antidote to future human conflicts is to educate our students about the horrific consequences of past atrocities. To this end, this research paper will examine the possibilities of teaching the students to recognize and reject dehumanizing attitudes in society. LÄS MER