Sökning: "diskurs musik"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden diskurs musik.

  1. 1. Spela efter, för och emot noter på elgitarr : Gymnasieelevers diskursiva uppfattningar kring notläsning på elgitarr

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Elias Hellgren; [2024]
    Nyckelord :discourse analysis; discursive psychology; electric guitar; electric guitar instruction; high school students; sheet music; sheet music instruction; diskursanalys; diskurspsykologi; elgitarr; elgitarrundervisning; gymnasieelever; notläsning; notläsningsundervisning;

    Sammanfattning : I det här självständiga arbetet framkommer det att notläsning inte alltid ses som någonting nödvändigt av elgitarrelever på gymnasiet, men det finns vissa tillfällen de värderar det högt. I det här självständiga arbetet undersöks diskursiva uppfattningar och diskursivt innehåll i gymnasieelevers utsagor kring notläsning på elgitarr. LÄS MER

  2. 2. ”Vi behöver ju inte dansa salsa på Dirty Dancing - viset” : En kvalitativ undersökning om idrottslärares arbete med kroppskontakt i rörelse till musik samt dans

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Jonathan Hedbys; [2023]
    Nyckelord :Body contact; Discourse; Governmentality; Physical education; Qualitative research; Diskurs; Idrott och Hälsa; Kroppskontakt; Kvalitativ undersökning; Styrningsmentalitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: De senaste 50 åren har oron kring kroppskontakt mellan lärare och elev ökat vilket gjort att många pedagoger har ändrat i sitt utformande av undervisningen. Detta för att lärare vill skydda sig mot anklagelser utifrån om kroppskontakten går till på rätt sätt mellan lärare och elev. LÄS MER

  3. 3. Basen i kontrabasundervisningen : Hur talar kontrabaslärare i jazz- och improvisationsutbildningar om undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Martin Höper; [2023]
    Nyckelord :enskild undervisning; musikundervisning; jazz; kontrabas; musikdidaktik; improvisation;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur kontrabaslärare inom jazz- och improvisationsutbildningar talar om enskild undervisning på kontrabas, hur den traditionella metodiken för att lära sig att spela kontrabas inom den klassiska västerländska konstmusiken används i deras undervisning och vilka faktorer som påverkar deras val av undervisningsinnehåll. För att urskilja diskurser och faktorer i dessa olika lärares utsagor har enskilda kvalitativa intervjuer med fyra framstående lärare i jazzkontrabas på högskolor, folkhögskola och gymnasium genomförts och analyserats med hjälp av diskursteori. LÄS MER

  4. 4. Keramikens surrealism : En undersökning av Wilhelm Kåges vasserie Surrea och dess kopplingar till surrealismen.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Marianne Soronen; [2022]
    Nyckelord :konsthantverk; keramik; Wilhelm Kåge; surrealism; kubism; purism; modernism; Surrea; Gustavsbergs porslinsfabrik;

    Sammanfattning : Undersökningen belyser främst historieskrivningen och konsthantverkets position eller snarare dess otydliga roll under 1900-talets modernism. Med funktionalismen hamnade konsthantverk som inte uppfyllde de estetiska kraven med betoning på funktion utanför modernismens historieskrivning. LÄS MER

  5. 5. Making Music Matter : En inblick i hur ett projekt formar vår syn på musikskapande inom svensk skola

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Max Law; [2022]
    Nyckelord :Diskurs; kritisk diskursanalys; Fairclough; ämnesdidaktik; musikpedagogik; digitala verktyg; sociala nätverk;

    Sammanfattning : Denna studie är en kritisk diskursanalys av projektet Make Music Matter. Syftet är att undersöka vad för slags diskurser som projektet bidrar med att skapa, samt hur dessa diskurser kan påverka en musiklärares arbete med digitalt musikskapande. LÄS MER