Sökning: "Educational science"

Visar resultat 36 - 40 av 689 uppsatser innehållade orden Educational science.

  1. 36. Elevers laginsats i klassrummet : En litteraturstudie om grupparbetens roll och möjligheter i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linus Waldemarsson; [2023]
    Nyckelord :Grupparbete; Kooperativt lärande; samhällskunskap; socialt ömsesidigt beroende; samberoende; gruppbedömning; problemlösning;

    Sammanfattning : Group projects are a near universal part of, and can be seen in all parts of, the education-system. In collaborative assignments ranging from kindergarten to university-level group research projects. The goal is for students to learn, explain, formulate and to disclose the group-findings in papers or in front of the educational group. LÄS MER

  2. 37. Komplexiteten i fritidslärarens profession : En kvalitativ studie om den dubbla kompetensen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Svensson; Jessica Weckman; Ellie Wicktorsson; [2023]
    Nyckelord :Dual competence; leisure time teacher; practical-esthetic subject; Dubbel kompetens; lärare i fritidshem; praktiskestetiskt ämne;

    Sammanfattning : Inledning Studien belyser den dubbla kompetensen som grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem ges i sin utbildning, vilket vidare ger lärarna behörighet att undervisa i ett praktiskestetiskt ämne samt fritidshemmets verksamhet. Tidigare studier har visat att den dubbla kompetensen kan vara ett hjälpmedel i både skolan och fritidshemmet, men det kan också innebära svårigheter eftersom många lärare i fritidshem under skoldagen arbetar som resurs i klass i stället för att undervisa i sitt praktisk-estetiska ämne. LÄS MER

  3. 38. Shake it off! En intervjustudie om hur lärare anser att elevers trygghet kan påverkas av rörelse i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anna Agrup; [2023]
    Nyckelord :dans; musiklektioner; konserter; nervositet; rytmik; rörelse; ta plats; trygghet; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; concerts; dance; daring to take up space; eurythmics; feeling safe; movement; music lessons; nervousness; educational science; music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med att göra denna studie var att undersöka hur musiklärare anser att rörelse, rytmik och dans påverkar deras elevers trygghet, känsla av att våga ta plats och nervositet i musikundervisning. Studien genomfördes genom fyra semistrukturerade intervjuer med musiklärare som aktivt arbetar med rörelse i undervisningen i olika skolformer. LÄS MER

  4. 39. Stay away from math? Data literacy and math anxiety in seventh-grade students

    Master-uppsats, Lunds universitet/Kognitionsvetenskap

    Författare :Emma Nicklasson; [2023]
    Nyckelord :Data literacy; math anxiety; Science General;

    Sammanfattning : The term data literacy has been defined as “the ability to collect, manage, evaluate, and apply data, in a critical manner” and the concept speaks for an important skill in today’s information-rich digital landscape. The educational system is a key factor in supporting students in their quest of strengthening this ability. LÄS MER

  5. 40. "50 poäng är inte mycket" : En intervjustudie om religionslärares kritiska perspektiv på styrdokumentens innehåll för Religionskunskap 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Abigail Sandström; [2023]
    Nyckelord :Religionskunskap 1; Religionskunskap; Läroplanskritik; Läraragens; Styrdokument; Gymnasieundervisning; Lärarperspektiv; Sociokulturellt perspektiv; Religionslärare;

    Sammanfattning : Upper secondary education has a clear purpose within the Swedish school system: to prepare young adults for their lives as active, democratic citizens in Swedish society. There is a vast amount of information an upper secondary student should be privy to by the end of their pre-college education, and teachers have had to take enormous strides to interpret and implement these guidelines when teaching. LÄS MER