Sökning: "Educational science"

Visar resultat 26 - 30 av 689 uppsatser innehållade orden Educational science.

  1. 26. MOTIVATION och LÄRANDE sonderingar kring TVÅLÄRARSKAPET

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Eugen Sebastian Reichardt; [2023]
    Nyckelord :Motivation; motivation theories; learning process; co-teaching; strategies; “cramming” contra “educating”.; Motivation; motivationsteorier; inlärning; lärande; tvålärarskap; strategier; ”lära ut” versus ”lära in”.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete grundades på en kvalitativ och empirisk studie. Målsättningen har varit att utröna vilka teorier och faktorer som kunde bidra till elevers motivation och lärande, och hur lärare verksamma i undervisningen av naturvetenskapliga ämnen ser på möjligheterna att kunna påverka denna. LÄS MER

  2. 27. Det undanglömda kulturarvet? : Synlighet och förmedling av historiskt material i kommunarkiv

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Elsa Hernbrandt; Elin Vinquist; [2023]
    Nyckelord :Archival science; municipal archives; cultural heritage; cultural memory; power; provision; public access; intermediation; arkivvetenskap; kommunarkiv; kulturarv; kulturellt minne; makt; tillhandahållande; tillgängliggörande; förmedling; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this master’s thesis is to exhibit to what extent municipal archives in southern Sweden work with irradiation and intermediation of the historical material they possess, as well as the reasoning behind these actions. Furthermore, we also investigate whether the municipal archives’ employees experience that intermediation of the historical fonds is part of the archive’s mission. LÄS MER

  3. 28. EU-Undervisning i forskning : En litteraturstudie om vad EU blir som undervisningsinnehåll i tidigare forskning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mahamud Hossain; [2023]
    Nyckelord :EU teaching; systematic literature review; education; civics; content; EU-undervisning; systematisk litteraturstudie; utbildning; samhällskunskap; innehåll;

    Sammanfattning : EU is an integral part of Sweden's social studies syllabus for both secondary and upper secondary school. Early on, these students will learn how EU's various institutions cooperate with each other to make certain decision and how these decisions affect us in our daily lives. LÄS MER

  4. 29. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wikström; [2023]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; musikpedagogik; demokratiskt lärande; grupprocesser; kompositionspedagogik; kreativitet musikalisk diversitet; Educational Science; Music Education; peer learning; music pedagogy; composition pedagogy; creativity; democratic learning; group processes; musical diversity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER

  5. 30. Sociomatik : Utveckling av utbildningsmaterial för att tydliggöra syftet med matematik på samhällsvetenskapsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Elvira Johansson; [2023]
    Nyckelord :Mathematics education; Social science program; Development of educational material; Student perspective; Matematikundervisning; Samhällsvetenskapsprogrammet; Utveckling av utbildningsmaterial; Elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte korrelationen mellan elevernas förståelse av matematikens syfte på samhällsvetenskapsprogrammet, deras inställning till ämnet och deras betyg i kursen Matematik 1b. Genom en blandad metod som inkluderade en enkätundersökning och intervjuer samlades både kvantitativ och kvalitativ data in från elever och lärare på samhällsvetenskapsprogrammet. LÄS MER