Sökning: "En-till-en dator"

Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden En-till-en dator.

  1. 1. Läsförståelse med digitala verktyg : En undersökning om hur lärare arbetar med digitala verktyg i läsförståelseundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jessia Alvrud; Madeleine Dahl; [2023]
    Nyckelord :läsförståelse; digitalt inflytande; digitalundervisning; ASL; digital läsning;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöker vi hur lärare i en kommun i Mellansverige använder sig av digitala verktyg i läsförståelseundervisningen och om de upplever att digitala verktyg påverkar elevernas läsförståelse. Samtliga lärare som deltagit i studien är verksamma i årskurs 1–3. LÄS MER

  2. 2. Organisatoriskt stöd i grundskolan : En kvalitativ studie av tolv lärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Gommel; Anna Bergerstål; [2020]
    Nyckelord :organisation; organisatoriskt stöd; specialundervisning; extra anpassningar; särskilt stöd; tidiga insatser; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Föreliggande studie syftar till att bidra med kunskap om organisatoriskt stöd i grundskolan. Med organisatoriskt stöd avses det stöd som läraren inte kan ge eleven genom extra anpassningar eller sin pedagogik. LÄS MER

  3. 3. Lärarvision med en-till-en : En intervjustudie om lärares möjligheter, farhågor, direktiv och användning av en-till-en-datorer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Torbjörn Arvidsson; Per Herkel; [2019]
    Nyckelord :1:1; digital kompetens; digital undervisning; digitalisering; en-till-en; en-till-en-dator; samr; vision;

    Sammanfattning : Digitalisering och användande av datorer har ökat kraftigt i samhället, så även i skolans värld. Under de senaste åren har allt fler skolor försett varje elev med en egen dator, så kallade en-till-en-datorer. LÄS MER

  4. 4. Digital kompetens : En fallstudie av mellanstadieelevers användning av digitala verktyg och medier ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Nicole Baqer; [2019]
    Nyckelord :digital competence; students digital competence; digital tools; middle school students; teacher perspective; use of digital tools; digital tools in classroom; digital kompetens; elevers digitala kompetens; digitala verktyg; digitala medier; mellanstadiet; lärares perspektiv; användning av digitala verktyg; digitala verktyg och medier i klassrummet;

    Sammanfattning : Utvecklingen av den digitala tekniken har bidragit till att användningen av digitala verktyg och medier blir alltmer vanligt förekommande i skolor och inom utbildningssammanhang. Digitala verktyg och mediers ökade användning ställer krav på att elever utvecklar olika digitala förmågor -digital kompetens. LÄS MER

  5. 5. "Jag tror på att använda digitala verktyg, men..." : En studie om digitala verktyg i språk-, läs- och skrivundervisningen för årskurserna 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnea Carlsson; Hanna Kraft; [2019]
    Nyckelord :ASL; digitala verktyg; en-till-en; hårdvara; IKT; individualisering; läsförmåga; mjukvara; skrivförmåga; språkförmåga;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa kunskapen om hur utvalda undervisande lärare i årskurs 1–3 uppfattar och använder sig av digitala verktyg i svenskämnet för att utveckla elevernas språk-, läs- och skrivförmåga. För att uppfylla syftet har två metoder använts, kvantitativa enkäter och kvalitativa intervjuer. LÄS MER