Sökning: "Etnocentrism teori"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Etnocentrism teori.
1. Vithetsnormen i läroböcker för samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : The aim of this study is to analyze whiteness in textbooks for civics. The study is executed through a text analysis of two textbooks in civics for upper primary school in Sweden. In this approach a postcolonial theoretical framework is used which is thoroughly presented, after which resulted in two analytical models. LÄS MER
2. INTERKULTURELL PEDAGOGIK PÅ SVENSKA – ”IN SWEDEN WE DO LIKE THIS”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur lärarutbildare på ULV arbetar med och organiserar sin undervisning utifrån breddad rekrytering. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt grundade sig i ett interkulturellt pedagogiskt perspektiv. Metod: Till studien valdes en kvalitativ ansats med semistrukturerad intervju som metod. LÄS MER
3. “Socialt arbete är inte möjligt utan perspektiv på etnicitet och kultur” : En kvalitativ studie om socionomstudenters upplevelser av undervisning om etnicitet och kultur på socionomutbildningen vid Stockholms Universitet
M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : The aim of this study is to examine social work students’ experiences of knowledge regarding ethnicity and culture in the social work education at Stockholm University and if this knowledge is of importance for their future role as social workers. This is a qualitative study based on seven semi-structured interviews. LÄS MER
4. Afrika i läroboken : En kritisk diskursanalys av läroböcker i geografi
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur Afrika och afrikaner presenteras och skildras i läroböcker i geografi från 70-talet och framåt. Studien ämnar även ge en omfattande beskrivning av diskursens förändring. LÄS MER
5. "Ett varuhus för alla" : En studie om Åhléns kampanj Nordiska toner ur ett mångfaldsperspektiv
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : Med bakgrund i den samhällsrelaterade frågan kring vem som får synas i svensk reklam syftar denna studie till att ta en närmare titt på det svenska företaget Åhléns kommunikation. Studien syftar specifikt till att undersöka om och hur Åhléns kampanj Nordiska toner representerar värden av mångfald i avseende att bidra med insikten av vikten av ett mångfaldsperspektiv i strategiska marknadsaktiviteter. LÄS MER