Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. NYANLÄNDAS SKOLSTART I DEN SVENSKA GRUNDSKOLAN UTIFRÅN TVÅ OLIKA MOTTAGNINGSMODELLER En enkätstudie ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Eva-Lotta Andersson; Magdalena Meteluch; [2020-01-07]
    Nyckelord :Nyanlända elever; newly arrived students in Sweden; förberedelsklass; direktintegrering; ordinarie klass; utslussning;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka hur nyanlända elever uppfattar skolstarten i Sverige och hur de uppfattar de två vanligaste mottagningsmodellerna, förberedelseklass och direktintegrering. Undersökningen genomfördes med hjälp av följande frågeställningar: ● Hur upplever nyanlända elever skolstarten i grundskolans tidigare år de två vanligaste mottagningsmodellerna förberedelseklass och direktintegrering? ● Vilka förbättringsområden och framgångsfaktorer finns det med förberedelseklass och med direktintegrering i grundskolans tidigare år ur nyanlända elevers perspektiv? Analysen bygger på Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori och Vygotskijs sociokulturella teori och teorin om stöttning. LÄS MER

  2. 2. Är kinesisk produktkvalitet bättre än svensk år 2025?

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Fredrika Sjögren; Eva-Lotta Vesterlind; [2019]
    Nyckelord :Quality; quality development; product quality; macro culture; organizational culture; quality culture; competition; China; Made in China 2025; Kvalitet; kvalitetsutveckling; produktkvalitet; makrokultur; organisationskultur; kvalitetskultur; konkurrens; Kina; Made in China 2025;

    Sammanfattning : Kina har genom olika   statliga initiativ startat ett kvalitetsrace med ambitionen är att ta   kinesisk produktkvalitet till helt nya nivåer till år 2025. Lyckas man kommer   svenska bolag som handlar/ konkurrerar med kinesiska bolag, eller bedriver   verksamhet inom Kina, sannolikt att påverkas. LÄS MER

  3. 3. Två yrkeskategorier i samverkan : En studie om barnskötares och förskollärares olika yrkesroller och deras framtid i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Helene Andersson; Eva Lotta Lindskog; [2014]
    Nyckelord :Yrkesroller; konflikt mellan olika yrkesroller; ansvarsfördelning; framtidstro;

    Sammanfattning : I föreliggande examensarbete presenteras en studie om förskollärare och barnskötares syn och tankar kring sina yrkesroller, och de konflikter som kan uppstå, då två yrkesgrupper arbetar sida vid sida, men med olika formellt ansvar. Vad anser de är det viktigaste i sin yrkesroll, och vilka tankar har man om hur yrkesrollerna kommer att se ut i framtiden?Genom en kvalitativ studie med intervjuer av både förskollärare och barnskötare på en förskola, så samlas de material in som utgör underlag för studien. LÄS MER

  4. 4. Korttidsboende finns inte i mitt lexikon : En studie av vilka ord och uttryck i Omvårdnadsämnets karaktärsämnen som kan vålla svårigheter för andraspråkselever, samt hur några elever och lärare förhåller sig till dessa svårigheter

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Eva-Lotta Enqvist; [2011]
    Nyckelord :ordinlärning; språkutvecklande ämnesundervisning; andraspråkselever; Omvårdnadsprogrammet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att studera vilka ord och uttryck som kan vålla svårigheter för andraspråkselever i deras karaktärsämnen på Omvårdnadsprogrammet, samt hur lärare och elever ställer sig till dessa svårigheter. Metoden har varit en kombination av ordkunskapstest,intervjuer och klassrumsobservationer. LÄS MER

  5. 5. Det gäller även fritids...

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Eva-Lotta Jaros; Anna-Lena Wilderoth; [2010]
    Nyckelord :Fritidshem; Allmänna råd; Målarbete; Effektivisering; Helhetsperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur fritidspersonal runt om i Skåne anser sig följa Skolverkets Allmänna råd för fritidshemmet samt att undersöka hur de två grundidéerna helhets- och effektiviseringsperspektivet påverkar målarbetet. Undersökningen utgår från kvalitativa intervjuer gjorda med personal från fyra fritidshem. LÄS MER