Sökning: "Förskollärarprogrammet Göteborgs universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Förskollärarprogrammet Göteborgs universitet.

  1. 1. Hur yngre barn initierar och skapar sociala relationer med andra - En kvalitativ studie om yngre barns kamratinteraktion på förskolan. Namn: Amanda Järvinen & Anneli Andersson Program: Förskollärarprogrammet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Amanda Järvinen; Anneli Andersson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Förskola; Yngre barn; Lek; Lärande; Sociala relationer; Strategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och få kunskap om hur yngre barn ingår i sociala relationer med varandra. Studien syftar även till att studera vilka kommunikativa resurser barn använder i leksituationer när de skapar relationer med varandra. LÄS MER

  2. 2. FÖRSKOLLÄRARSTUDENTERS RESONEMANG OM OMSORG En kritisk diskursanalys av studenters tal om omsorg

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Christer Rödin; [2021-08-27]
    Nyckelord :omsorg; diskurs; förskollärarstudent; förskola; EduCare;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet i studien är att vinna kunskap om hur förskollärarstudenter resonerar om begreppet omsorg i relation till sin utbildning. Mer specifikt åsyftar studien att besvara följande frågor: Hur definierar studenterna begreppet omsorg? Vilka diskurser framträder i talet om omsorg på förskollärarprogrammet? Hur reflekterar studenterna om sina kunskaper om omsorgens roll för det förskolepedagogiska fältet? Teori: Studiens teoretiska ramverk består av Fairclough kritiska diskursanalys (1992,2010) och används även som analysmetod. LÄS MER

  3. 3. Samtal för formativ bedömning i förskollärarprogrammet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Borg; [2020-04-09]
    Nyckelord :verksamhetsförlagd utbildning; VFU; Bedömning; formativ bedömning; lärarutbildning; sociokulturellt perspektiv; självbedömning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärarstudenters lärande stöttas under formativa bedömningssamtal, med ett sociokulturellt perspektiv som utgångspunkt. Mitt intresse för formativ bedömning och lärande i samtal under högre utbildning grundar sig i min bakgrund som förskollärare och som kursledare och lärare inom verksamhetsförlagd utbildning i ett förskollärarprogram. LÄS MER

  4. 4. Ämnet ljudmiljö i de svenska förskollärarprogrammen – En enkätstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Madeleine Lärka; Sisla Hansen; [2018-09-19]
    Nyckelord :buller; lärare; hälsa; hörsel; hyperacusis; tinnitus; förskola; ljudmiljö i förskola; noise; teachers; health; hearing; preschool; environment i preschool;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med enkätstudien är att undersöka vilken kunskap studenter som går sista terminen på förskollärarprogrammet i Göteborg har kring förskolans ljudmiljö, samt om det kan finnas ett behov för en sådan kunskap. Vi vill även undersöka om ämnet ljudmiljö och hörsel är något som ingår på andra förskollärarprogram i Sverige och i så fall hur de inkorporerar detta i utbildningen. LÄS MER

  5. 5. Det tar dubbelt så lång tid. Flerspråkiga förskollärarstudenters erfarenheter av akademiskt skrivande

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Lina Larsson; [2018-07-04]
    Nyckelord :flerspråkiga studenter; akademiskt skrivande; academic literacy; förskollärarprogrammet; Enheten för akademiskt språk ASK ;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande undersökning är att med utgångspunkt i frågan om breddat deltagande inom svensk högskola ta del av de upplevelser som flerspråkiga studenter har av sina studier. Främst handlar det om att ta del av studenternas erfarenheter av det akademiska skrivandet men viktiga frågor är också hur de upplever att de blir en del av den diskurs som deras programutbildning utgör, samt vilken stöttning de skulle önska för sina studier. LÄS MER