Sökning: "Faktakunskaper"

Visar resultat 21 - 25 av 81 uppsatser innehållade ordet Faktakunskaper.

  1. 21. ”Nu fattar jag lite mer hur de verkligen hade det och varför det blev så hemskt.” : En kvalitativ studie om högstadieelevers uppfattningar av ämnet historia och om hur de ser på skönlitteratur och film i undervisningen som en väg mot ett ökat historiemedvetande.

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Marielle Johansson; [2019]
    Nyckelord :Secondary school; history consiousness; novels; films; education; sociocultural perspective; phenomenology.; Grundskolan; historiemedvetande; skönlitteratur; film; undervisning; sociokulturellt perspektiv; fenomenologi.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to an increased awareness of how students perceive the subject of history and how they approach the subject of increasing their awareness, through meeting historical characters in novels and film. I am seeking the answer to what opinions students have about studying history, what experiences they have of novels and film as a means to teaching the subject and how they look at material that give life to the thoughts and feelings of historical people, aiming to increase historical awareness. LÄS MER

  2. 22. I faktakunskapens tidevarv : Hur läsning av skönlitteraturen kan brygga utbildning och bildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Linus Christenson; [2019]
    Nyckelord :Bildning; Faktakunskap; Läsarter; Religionskunskap; Skönlitteratur.;

    Sammanfattning : Denna studie syftar att undersöka om arbete med skönlitteratur och skilda läsarter i religionskunskapsundervisningen kan uppfylla både utbildnings- som bildningsmål. Genom textanalys har tre textbidrag undersökts och tolkats. LÄS MER

  3. 23. Samhällskunskapsundervisningens betydelse för åtta högstadieelevers politiska och samhälleliga engagemang och deltagande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Anders Larsen; [2019]
    Nyckelord :politisk socialisation; samhällskunskap; demokratiperspektiv; fenomenologi;

    Sammanfattning : Det finns en vilja från samhällets institutioner att det politiska engagemanget i Sverige ska öka och att detta engagemang, och i förlängningen inflytande, ska vara mer jämlikt fördelat med avseende på kön, ålder, bakgrund, socioekonomisk status och så vidare. Ett jämlikt inflytande kräver att alla ges samma förutsättningar för att engagera sig och i det avseendet kan skolan sägas ha en viktig roll att spela. LÄS MER

  4. 24. Barnmorskors erfarenheter av menskopp och att informera kvinnor om att använda menskopp vid menstruation

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Lida Soleimani; [2019]
    Nyckelord :Barnmorskor; Erfarenheter; Menskopp; Informera; Kvinnor; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Det är inte alltid lätt att ha mens, men oavsett hur vi än mår så har vi oftast tillgång till mensskydd. I vissa länder har menskoppen blivit ett omtyckt mensskydd, men kunskapen om hur ofta kvinnor i Sverige använder menskopp eller vilken information som ges är sparsam. LÄS MER

  5. 25. Läromedel i historieundervisningen : Mellanstadielärares val och användande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Forsberg; [2018]
    Nyckelord :läromedel; mellanstadiet; didaktiska val; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Middle school seems to be one, more or less, forgotten stage in previous research, so I chose to focus my research on this stage. The purpose of this study is to gain an insight into the teachers choice and use of teaching materials in history teaching. LÄS MER