Sökning: "Gymnasie"
Visar resultat 16 - 20 av 139 uppsatser innehållade ordet Gymnasie.
16. Om att lära matematik i relation till matematisk resiliens : En kvalitativ intervjustudie med gymnasie- och vuxenstuderande i matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Föreliggande studie är en kvalitativ intervjustudie som syftar till att undersöka erfarenheter av och uppfattningar om matematiklärande hos gymnasie- och vuxenstuderande i matematiksvårigheter för att därigenom öka kunskapen om denna elevgrupp och bättre kunna möta skilda undervisningsbehov. Frågeställningarna som ämnas besvaras är hur gymnasie- och vuxenstuderande som befinner sig i matematiksvårigheter beskriver sina möjligheter till lärande och utveckling i matematik och på vilket sätt dessa uppfattningar och erfarenheter kan relateras till begreppet matematisk resiliens. LÄS MER
17. En historisk resa med en gymnasieklass genom Västsverige våren 2019
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utifrån ett exempel på ett kursupplägg för gymnasiets kurs Historia 1A1 som uppfyller alla styrdokumentens krav, visa på en modell för att undervisa utanför klassrummets väggar, ute i samhället, som kan leda till en avsevärt högre måluppfyllelse. Därvid kan detta exempel även föra fram ännu ett bland tidigare fåtaliga exempel för att hävda behovet av vidare studier av utomhus- eller påplatspedagogik även för de högre åldrarna inom skolväsendet. LÄS MER
18. Möten med det obekanta : En musikpedagogisk undersökning om att utmana trygghetszonen i ensemble.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Den här undersökningen tar sin utgångspunkt i tidigare forskning som pekar på att musikun-dervisningen i Sverige rör sig inom en tämligen begränsad trygghetszon gällande bland annat genre, repertoar och innehåll. Mitt syfte med studien har varit att undersöka gymnasieelevers upplevelser av att musicera utanför det välbekanta samt undersöka tankebanor och resonemang kring repertoar i ensembleundervisningen på gymnasiet. LÄS MER
19. “Jag har mina svårigheter men har ändå rätt att leva mitt liv som jag vill leva” : - En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares roll i övergångsarbetet inom gymnasiesärskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Detta arbete är en kvalitativ intervjustudie baserad på intervjuer genomförda med åtta SYV vilka arbetar på gymnasiesärskolor runt om i Sverige. Ämnesvalet grundar sig i vetskapen att särskoleelevers framtida samhällsdeltagande är beroende av gymnasiesärskolans övergångsarbete samt en önskan om att få fördjupad förståelse för denna arbetsprocess och dess förutsättningar. LÄS MER
20. Läsa och förstå olika typer av texter i en digital värld : En intervjustudie rörande lärares uppfattning om digitaliseringens påverkan på läsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur elva svensklärare dels upplever att digitala verktyg påverkat elevers läsförståelse, dels hur de upplever att den påverkat lärarnas läsundervisning i klassrummet. Frågeställningarna för att få svar på detta utgår från hur lärarna upplever att elevers läsning och läsförståelse påverkats av digitaliseringen och hur de upplever att läsundervisningen i klassrummet påverkas. LÄS MER