Sökning: "HÖGSKOLAN"

Visar resultat 21 - 25 av 50520 uppsatser innehållade ordet HÖGSKOLAN.

  1. 21. Läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan : En intervjustudie om hur förskollärare arbetar för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Oline Bekkos Melin; Maria Lind; [2024]
    Nyckelord :barnlitteratur; förskollärare; högläsning; läsmiljö; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser och erfarenheter av sitt arbete med läsmiljö, högläsning och barnlitteratur i förskolan för att främja barns språkutveckling. För att söka svar på det har åtta förskollärare intervjuats. LÄS MER

  2. 22. Patienters röst efter stroke : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Julia Hallberg; Linda Runge Samuelsson; [2024]
    Nyckelord :Patient experience; Patient perspective; Stroke; Stroke care; Qualitative; patient; upplevelse; stroke; omvårdnad; kvalitativ;

    Sammanfattning : Background: Stroke is a common health problem and one of the most frequent causes of disability among adults. Stroke is a collective term for cerebral infarction or brain bleeding, both of which can lead to death. Due to the injury caused by a stroke, patients may experience various symptoms depending on which part of the brain that is affected. LÄS MER

  3. 23. Virtuell rumsstorlek i ljud : En lyssningsundersökning av reverbupplevelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Elias Lundmark; [2024]
    Nyckelord :Perception; reverb; plugins; psykoakustik; lyssningstest;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att bidra med ny kunskap om vilka reverbparametrar i insticksprogram som har den största påverkan på den uppfattade rumsliga storleken i en virtuell miljö, samt hur musikalisk bakgrund påverkar denna uppfattning. Detta besvarades genom att genomföra ett lyssningstest med 30 lyssnare, där de fick bedöma den upplevda storleken av varje ljud på en skala. LÄS MER

  4. 24. Förskollärares syn på flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ayan Abokar Shire; Beolona Lajq; [2024]
    Nyckelord :Andraspråk; flerspråkighet; språkutveckling; modersmål; förskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares syn på det språkutvecklande arbetet med flerspråkiga barn i förskolan. Studien tar även sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet med centrala begrepp som kommunikation och den proximala utvecklingszonen. LÄS MER

  5. 25. Alla barns rätt att nå en högre språklig nivå. : En kvalitativ studie om hur varje barns språkutveckling kan utvecklas genom högläsning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jennie Nilsson; Malin Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Reading aloud; language development; preschool; preschool teacher; sociocultural perspective; zone of proximal development; Högläsning; språkutveckling; förskola; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how preschool teachers work to develop each child's language development in reading aloud situations. Based on the purpose, the following questions were formulated: In what ways do preschool teachers challenge each child individually in their language development in read-aloud situations? and Which factors do the preschool teachers describe as decisive for how the adaptations look in reading aloud situations? To answer the questions, a qualitative method was used in the form of video observations and semi-structured interviews. LÄS MER