Sökning: "Högläsning och barnböcker"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden Högläsning och barnböcker.

  1. 1. Alla barns rätt till inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Meri Andersen; Malin Forsberg; [2023]
    Nyckelord :Barnböcker; högläsning; förskolan; samspel; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur läroplanen för förskolan definierar inkludering för alla barn samt hur det tolkas och realiseras i praktiken, i relation till ramfaktorer. Inkluderingsbegreppet i styrdokument skrivs tolkningsvis fram, något ospecifikt och samtidigt poängterar inkludering för alla barn. LÄS MER

  2. 2. Barnboken och högläsning i förskolans verksamhet : En kvalitativ studie utifrån förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Holmblad; Terese Sandberg; [2023]
    Nyckelord :Barnböcker; högläsning; förskolan; samspel; förskollärare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare resonerar kring barnboken och högläsningens betydelse i relation till barns lärande och utveckling. Studien utgår från det sociokulturella perspektivet och är en kvalitativ studie. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta i klassrummet med böcker omflykt från krig : en kvalitativ studie om användningen av boksamtal och högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Day; Mikaela Krantz; [2023]
    Nyckelord :Read-alouds; reading aloud; booktalk; boksamtal; högläsning; krig i barnböcker; flykt från krig; bilderbok; kapitelbok;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar två barnböcker, varav en bilderbok Azzis flykt (2016) skriven av Sara Garland och en kapitelbok Flykten från Kabul (2016) skriven av Naheed Hasnat Senzai. Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur flykt från krig gestaltas i två skönlitterära böcker samt hur lärare kan arbeta i klassrummet för att prata om och uppmärksamma eleverna om krig och flykt som är aktuella idag. LÄS MER

  4. 4. ”Det gäller att vara en förebild för barnen” : En studie om fem förskollärares syn på uppdraget att motverka könsmönster i förskolan och hur de i relation till det uppdraget resonerar i valet av barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jennie Osbeck; Jenny Fjärdsmans; [2022]
    Nyckelord :Genus; förskola; könsroller; subjektskapande; normer; barnböcker;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilka synsätt det finns bland förskollärare att se på uppdraget att motverka könsmönster, samt hur de i relation till det uppdraget resonerar vid val av barnlitteratur. I studien används feministisk poststrukturalism som teoretiskt perspektiv samt begreppen normer, subjektskapande och positionering för att analysera materialet. LÄS MER

  5. 5. Från barnlitteratur till värdegrundsarbete : – En textanalys av böckerna om Kerstin

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Elin Ahlnäs; Ida Makkonen; [2022]
    Nyckelord :Helena Hedlund; Kerstin; etik; normer; inkludering; högläsning; barnlitteratur; litteratursamtal;

    Sammanfattning : I denna uppsats genomförs en kvalitativ textanalys av Helena Hedlunds tre första skönlitterära barnböcker om Kerstin. Verken vi har analyserat är Det fina med Kerstin (2018), Att vara Kerstin (2019) och Kerstin livet och döden (2020). LÄS MER