Sökning: "Halvklass helklass"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Halvklass helklass.

  1. 1. I vilka syften genomför lärare laborationer i biologi? En studie utifrån hel- och halvklasslaborationer i undervisningen

    Master-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Moa Eneroth; [2023-06-12]
    Nyckelord :Laborationer; helklass; halvklass; organisation; biologi;

    Sammanfattning : Labs form part of the curriculum for the biology subject in grades 7 to 9 at upper secondary school and are an important element of biology teaching. The previous research that I have examined in connection with the study shows that teachers carry out laboratories for several different purposes. LÄS MER

  2. 2. Klasstorlek ur ett lågstadielärares perspektiv : En mixad metod-studie om relationen mellan klasstorlek och undervisningsmetod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emilia Bellman; Sara Klerhed; [2022]
    Nyckelord :Didaktik; lågstadielärare; klasstorlek; undervisningsmetoder.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka klasstorlekens påverkan på lågstadielärares val av undervisningsmetoder. I och med samhällsutvecklingen har antalet elever ökat i de svenska skolorna, därav intresset till denna studie för hur läraren påverkas av klasstorlek. LÄS MER

  3. 3. Inkludering av flerspråkiga elever i ett tvålärarsystem : En kvalitativ fallstudie i ett tvålärarsystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Jakobsson; Alexandra Lotz Lee; [2020]
    Nyckelord :tvålärarsystem; co-teaching; inkludering; flerspråkighet; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar undervisningsmetoden tvålärarsystem som innebär att två lärare planerar och undervisar en gemensam klass. I ett tvålärarsystem bör lärarna ha liknande utbildning och närvara vid alla lektioner, även om den ena av dem inte sköter själva undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Hur arbetar lärare med textsamtal för att främja elevers läsförståelse?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ferda Spahiu; Gasi Merima; [2020]
    Nyckelord :Grundskola; interaktion; läsförståelse; lärare; språkutveckling; sociokulturell perspektiv; textsamtal;

    Sammanfattning : I följande examensarbete är syftet att undersöka hur lärare i årskurs 1-3 i svenskämnet arbetar med textsamtal för att främja elevers läsförståelse. Vidare vill vi undersöka hur lärare anser att textsamtal påverkar elevers läsförståelse samt vilka utmaningar som kan förekomma. LÄS MER

  5. 5. Gruppstorlek i musikundervisning : Hur musiklärares didaktiska val påverkas av undervisning i hel- kontra halvklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Simon Svedmyr; Malin Nyberg; [2019]
    Nyckelord :Helklass; halvklass; gruppstorlek; musikundervisning; läroplan; individanpassning; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Den här undersökningen behandlar ämnet gruppstorlek och hur musiklärares didaktisk val påverkas av gruppstorlekarna hel- och halvklass. Undersökningens underlag bygger på sex stycken kvalitativa intervjuer med musiklärare verksamma i grundskolan som arbetar eller har arbetat både i hel- och halvklass. LÄS MER