Sökning: "Hedonistisk"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Hedonistisk.

  1. 1. Leasehold Status and Freehold Transactions Effect on Apartment Prices : A Quantitative Study on Cooperative Apartments in Stockholm Municipality

    Master-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella system

    Författare :Arvid Boberg; Jakob Metsalo; [2023]
    Nyckelord :Site leasehold; Freehold transaction; Housing cooperative; Stockholm municipality; Hedonic model; Tomträtt; Friköp; Bostadsrättsförening; Stockholm kommun; Hedonistisk modell;

    Sammanfattning : By using transaction data of sold cooperative apartments in the municipality of Stockholm,Sweden, during the year 2021, we find that leasehold status has a statistically significant impacton apartment prices in the inner city of -3.6% and in the outer city of -6. LÄS MER

  2. 2. Hotellens hållbarhetsparadox

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Alexander Hernandez Nordstrand; Trajce Lamnjov; [2022]
    Nyckelord :Hållbart HRM; hållbart värdeskapande; paradoxen med hållbart HRM; hedonistisk beteende; eskapism.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att studera hållbarhet och hållbart HRM inom en hotellverksamhet och hur ledningen går tillväga med att kommunicera ut detta till sin personal. Studien ska bidra med en ökad förståelse för hållbarhet, hur man skapar socialt värde inom hotell och vilka utmaningar som finns med att förhålla sig till hållbarhet när gästerna är sensations- och nöjessökande. LÄS MER

  3. 3. Attityder mot digitala musikevenemang : Ett deltagarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sofia Pettersson; Lina Nylén; Olivia Künzel; [2021]
    Nyckelord :Attitude; Digital music events; Hedonic values; Utilitarian values; E-quality I; Attityd; Digitala musikevenemang; Hedonistiska värden; Utilitaristiska värden; Ekvalitet;

    Sammanfattning : Följderna av covid-19 pandemin har lett till att hela världen har fått ställa om och anpassat sig till de restriktioner och rekommendationer som har införts för att minska smittspridningen. Under år 2020ökade digitaliseringen i samhället och en bransch som har fått anpassa sig är evenemangsbranschen. LÄS MER

  4. 4. Varför internationell marknadsföring : En studie om internationella marknadsföringsstudenters motivationer bakom deras programval 

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Industriell ekonomi och organisation

    Författare :Dominic Mills; Maximilian D´Alessandro; [2020]
    Nyckelord :Motivation; students; consumer behaviour; hedonism; utilitarism; intrinsic motivation; extrinsic motivation;

    Sammanfattning : Abstract   Date:                           2020/06/02   Level:                          Bachelor thesis in Business Administration, 15 cr   Institution:                  School of Business, Society and Engineering, Mälardalen University Authors:                      D’alessandro Maximillian            &       Mills Dominic                            (1995/02/11)                                                    (1998/09/26)   Title:                            Why international marketing? - A study on the underlying motivational factors behind international marketing students choice of higher education   Tutor:                          Andreas Pajuvirta   Keywords:                   Motivation, students, consumer behaviour, hedonism, utilitarism, intrinsic motivation, extrinsic motivation   Research question:      Which motivational factors affect students when choosing the international marketing programmes in Sweden?   Purpose:                     The aim of this study is to contribute to a greater understanding of the existing, limited research regarding the motivational factors behind international marketing students choice of course. Furthermore, the study aims to create a holistic view of what motivational factors affect international marketing students when choosing their course. LÄS MER

  5. 5. Varför en kärlek för lyx och eftersmak av ånger? : En kvalitativ studie om drivande skäl för lyxkonsumtion och dess förhållande till ånger för unga svenska medborgare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sara Kheder; Ümran Alp; [2020]
    Nyckelord :Luxury consumption; exclusivity; regret; cognitive dissonance; luxury; hedonic; symbolic; instrumental; discomfort; compulsive; Lyxkonsumtion; exklusivitet; ånger; kognitiv dissonans; lyx; hedonistisk; symbolisk; kvalitet; obehag; kompulsiv;

    Sammanfattning : In recent years, luxury consumption has expanded and grown significantly in comparison to past years. Today luxury is more accessible by society than ever before. Various studies have shown and proven how luxury consumption tends to have negative effects on individuals. LÄS MER