Sökning: "Helène Jonsson"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Helène Jonsson.

  1. 1. Intensivträna läsning med eller utan visuellt pixel-brus : En interventionsstudie med fokus på elevernas avkodning och fonologiska förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Amanda Jonsson; Helené Thäpp; [2020]
    Nyckelord :avkodning; fonologiska förmåga; läsning; lästräning; ordavkodning; visuellt pixel-brus;

    Sammanfattning : Det är viktigt att vi har kunskaper om olika metoder, som kan hjälpa elever som har läs- och skrivsvårigheter. Skolans insatser skall  ha en vetenskaplig grund, vila på beprövad erfarenhet och aktuell forskning. En utmaning är att utveckla och testa metoder som kan praktiseras i arbetet med elever i läs- och skrivsvårigheter i skolan. LÄS MER

  2. 2. Inkludering och förutsättningar för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Helene Jonsson; Annelie Brodell; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; förutsättningar; lärande; behov; utvecklingsstörning; ADHD; autism;

    Sammanfattning : Vi är båda verksamma inom grundsärskolan och utgångspunkten för detta arbete har varit de svårigheter som vi uppfattat kring inkludering av elever med utvecklingsstörning och någon typ av neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF). Då NPF är ett omfattande forskningsfält har vi valt att begränsa arbetet till utvecklingsstörning och ADHD och/eller autism. LÄS MER

  3. 3. När det enkla blir svårt : Svårigheten med att veta om vi arbetar inkluderande

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jennie Söderström; Helène Jonsson; [2016]
    Nyckelord :Inclusion; recreation centre; power; reflection; essay; Inkludering; fritidshem; makt; reflektion; essä;

    Sammanfattning : This work are based on two different stories which both describes the challenges in incorporating the children in work. In the first story we meet a 7-year-old girl, Nina. She is misunderstanding an art assignment. She is interacting with the pedagogue that is trying to understand what made Nina choose that specific picture. LÄS MER

  4. 4. Seven Shades of Green - Exploring Options for Sustainable Transitions

    L3-uppsats, Lunds universitet/Internationella miljöinstitutet

    Författare :Giovanna Marisabel Fusco; Ella Rebalski; Dan Xu Borbely; Fredrik Jonsson Larsson; Mark Thiongo; Mascha Lara Menny; Daniel Ssekatawa; Zygimantas Zabieta; Robert Rodriguez; Oana Arseni; Ann Faber Ginness; Morton Hemkhaus; Giulia Mariani; Frida Louhi; Irina Kalinovskaya; Sean Martin; Sofia Peppa; Alexia Smits Sandano; Phillip Innis; Antoine Bonnamy; Helene Robert; Philip Mårtensson; Marcus Persson; Kimberly Ong; Nashfa Hawwa; Joyce Ojino; Marta Pellegrino; Enrique Figallo Cegarra; Tanja Tanskanen; Laura Kirkvold; Ivan Gjoshevski; [2016]
    Nyckelord :Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Vad ska man med specialpedagogen till? Rektorers uppfattning om specialpedagogens roll i skolutvecklingsfrågor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Heléne Jonsson; Anna Nord; [2012-10-29]
    Nyckelord :specialpedagogens roll; skolutveckling; styrdokument och rektorer;

    Sammanfattning : Syfte: Att studera hur rektorer ser på specialpedagogers arbetsuppgifter i skolutvecklings frågor. Dessutom ville vi undersöka hur rektorer kan uppfatta begreppet skolutveckling. Ambitionen var att lyfta fram rektorernas livsvärldar och deras upplevelser. Deras berättelser kopplades till begreppet skolutveckling, litteratur och styrdokument. LÄS MER