Sökning: "Instrumentalundervisning"
Visar resultat 16 - 20 av 121 uppsatser innehållade ordet Instrumentalundervisning.
16. Första instrumentlektionen: En kvalitativ intervjustudie om instrumentallärares tankar kring det första mötet med en ny elev
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka instrumentallärares tillvägagångssätt och förhållningssätt till den första lektionen med en ny elev eller grupp. Målet är att fördjupa kunskapen om vilka undervisningsstrategier som används och vad som värderas som viktiga inslag i en elevs första instrumentlektion. LÄS MER
17. Mest kul i grupp? En studie om hur brasslärare arbetar med instrumentalundervisning individuellt och i grupp inom Kulturskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Föreliggande studie syftar till att undersöka de didaktiska val brasslärare verksamma i kulturskolan gör i instrumentalundervisning, samt om dessa val skiljer sig beroende på om det är individuell undervisning eller gruppundervisning. Problemformuleringen grundar sig i Kulturskoleutredningens förslag att gruppundervisning bör vara normen i kulturskolan. LÄS MER
18. Mekanisk och musikalisk : Hur trummisar och slagverkare uppfattar sin övning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Studiens syfte är undersöka om det finns korrelation mellan synen på övning och erfarenheter av instrumentalundervisning. Detta diskuteras utifrån begreppen mekanisk och musikalisk övning, där mekanisk övning handlar om att lägga fokus på koordination och fysisk prestation och musikalisk övning definieras som upplevelsen av att musicera. LÄS MER
19. Bra vibrationer: Perspektiv på nybörjarundervisning i brass från pedagoger och logopeder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : The purpose of this study is to investigate the methods used by brass teachers to instruct tone production and embouchure to young beginners, as well as examine what perspective that could be added to this subject by brass playing speech therapists. Data was collected from two focus groups – one with four experienced brass teachers, and one with two speech therapists with experience from brass playing. LÄS MER
20. Övning inifrån : En surveystudie av gymnasieelevers inre motivation till att ägna sig åt övning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med den föreliggande studien är att undersöka i vilken grad elever vid det estetiska gymnasieprogrammet med inriktning musik känner inre motivation till att ägna sig åt övning på sitt huvudinstrument. Syftet är också att undersöka om det finns några samband mellan graden av inre motivation och genre, tidigare musikutbildning, och musicerande familjemedlemmar. LÄS MER