Sökning: "Instrumentalundervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 121 uppsatser innehållade ordet Instrumentalundervisning.

  1. 21. Formativ återkoppling i klarinettundervisning på gymnasiet : En kvalitativ undersökning med fallstudier i Sverige och Italien

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sara Cazzanelli; [2021]
    Nyckelord :Design för lärande; feedback; formativ återkoppling; klarinettundervisning; multimodalitet; motivation; självvärdering;

    Sammanfattning : Lärandet i instrumentalundervisning är en process som sker över tid och som påverkas av lärarens val av och erbjudande om kommunikativa och pedagogiska resurser, som kan användas formativt för att främja elevens utveckling. Denna studies syfte var att undersöka och analysera formativ återkoppling i enskild instrumental undervisning i klarinett på gymnasiet, med fokus på tre temaområden: dialog och kommunikation, motivation och drivkrafter samt självvärdering och självreflektion. LÄS MER

  2. 22. "Jag vill sluta" : Tre blåspedagogers tankar om hur deras elever motiveras till att fortsätta spela

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Linn Wikström; [2021]
    Nyckelord :motivation; woodwind teachers; woodwind students; teenagers; self-determination theory; motivation; blåspedagoger; blåselever; tonåringar; self-determination theory; blåsinstrument; instrumentalundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur blåspedagoger i musik- och kulturskolan arbetar för att motivera blåselever i tonåren. Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer där tre erfarna blåspedagoger deltog. LÄS MER

  3. 23. Närhet och distans i instrumentalundervisning på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jonas Björk; Olle Broström; [2021]
    Nyckelord :Relationship skills; Persona; Professionality; One-to-one tuition; Primary and secondary relations; Relationskompetens; Persona; Professionalitet; En-till-en undervisning; Kulturskola; Närhet och distans;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att med hjälp av kvalitativa intervjuer undersöka hur sex musiklärare inom ’en-till-en’ undervisning förhåller sig till att skapa och upprätthålla en relation gentemot deras elever i kulturskolan. Tidigare studier föreslår att lärare måste upprätthålla en komplex tvådelad relation som både tillhandahåller den auktoritära- och den personliga lärarrollen. LÄS MER

  4. 24. Pianolektion i klädkammaren : Distansundervisningens påverkan på likvärdighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Julia Winbäck; [2021]
    Nyckelord :distansundervisning; fjärrundervisning; pianometodik; musikpedagogik; digitala hjälpmedel; digitala verktyg; IT och musik; webbaserad instrumentalundervisning; coronapandemins påverkan på skolvärlden; likvärdighet; likvärdighet på gymnasiet;

    Sammanfattning : Sedan i mars 2020 har en stor del av gymnasieundervisningen i Sverige bedrivits på distans för att minska smittspridningen av covid-19. Likvärdighet med individuella anpassningar ligger till grund för den svenska skolan och digitaliseringen ställer extra krav på lärare och elever. LÄS MER

  5. 25. Allt hänger ihop! : En fenomenografisk studie om lärares och elevers upplevelse av ett träningsprogram inom Simultaneous Learning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Ernst Erlanson; [2021]
    Nyckelord :Simultaneous Learning; Music-studio teaching; Phenomenography; Improvisation; Pro-active teaching; Simultaneous Learning; Enskild musikundervisning; Fenomenografi; Improvisation; Proaktiv undervisning; Musikundervisning; Instrumentalundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur ett träningsprogram baserat på metoden Simultaneous Learning upplevs av lärare och elever. I bakgrundskapitlet beskrivs metoden som är skapad av Paul Harris och hur den förändrats över tid. LÄS MER