Sökning: "Interaktionsdesign"

Visar resultat 26 - 30 av 523 uppsatser innehållade ordet Interaktionsdesign.

  1. 26. Normkritisk interaktionsdesign - En kvalitativ studie om vilka tillvägagångssätt UX-designers använder för att designa normkritiskt inom interaktionsdesign

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Emma Svanberg; Ella Höjman; [2023]
    Nyckelord :Interaction design; UX design; Social norms; Norm critical design; User-centered design; MDI; Value sensitive design; Interaktionsdesign; UX-design; Sociala normer; Normkritisk design; Användarcentrerad design; MDI; Value sensitive design;

    Sammanfattning : Att sociala normer omedvetet inbäddas i interaktionsdesign har kommit att bli ett problem i takt med den ökade digitaliseringen. Tidigare forskning visar på att interaktionsdesign inte är en neutral plattform utan kan bidra till exkludering genom att förstärka uppfattningen om vem produkten riktar sig mot inom ramarna för de sociala normer som existerar i samhället. LÄS MER

  2. 27. Hur mörkt är ett mörkt mönster?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Tommy Johansson; Karin Öberg; [2023]
    Nyckelord :Dark patterns; Deceptive design; Design Patterns; Interaction design; UX-design; UI-design; Design Ethics; Cognitive Biases; Online Travel Agency; Dark patterns; Deceptive design; Designmönster; Interaktionsdesign; UX-design; UI-design; Designetik; Kognitiva Biaser; Onlineresebyrå;

    Sammanfattning : Dark Patterns är designmönster som används av företag i syfte att manipulera användare till att fatta beslut som de möjligtvis inte hade gjort annars och som inte gynnar deras egna intressen. Den här studien undersöker användarens upplevelse och perspektiv på dark patterns på en onlineresebyrås hemsida där dark patterns används flitigt. LÄS MER

  3. 28. Alla dessa system, hur funkar det? : En användarcentrerad studie på systemintegrering utifrån ett studentperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Emma Klingofström; [2023]
    Nyckelord :User-centered design; system integration; digital learning platform; student perspective.; användarcentrerad design; systemintegrering; digitala lärplattform; studentperspektiv.;

    Sammanfattning : I detta arbete så har jag undersökt olika system som studenter använder sig av under sin studietid. Systemen som utforskas i början är Kronox, Canvas, Ladok och Antagning. LÄS MER

  4. 29. Navigering genom okända operativsystem : En studie av användares mentala modeller och teknikacceptans

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Axel Davidsson; [2023]
    Nyckelord :mentala modeller; operativsystem; acceptans av ny teknik; användarprestation; interaktionsdesign; Technology Acceptance Model TAM ;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Antalet tekniska system som människor använder i vardagen ökar ständigt. När en användare byter från ett tekniskt system till ett annat som hen inte är bekant med, kan det uppstå problem eller i vissa fall gå smidigare än förväntat. LÄS MER

  5. 30. CET Viewer : Visualisering och interaktion med 3D-miljöer på multi-touch skärm

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Victor Niskala; [2023]
    Nyckelord :3D; multi-touch; interaction design; OpenGL; 3D; multi-touch; interaktionsdesign; OpenGL;

    Sammanfattning : Detta arbete har utforskat möjligheterna att exportera en ritning gjord i programvaran CET Designer och importera den i en iPad-applikation där man kan interagera med modellen i 3D med hjälp av enhetens multi-touchgränssnitt. Exporten gjordes till formaten obj och mtl med hjälp av CET Designers egna programmeringsspråk, CM. LÄS MER