Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Läs- och skrivsvårigheter/dyslexi inte en självklarhet för lärare i grunskolan : Lärares erfarenheter av att möta elever med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi i grunskolans tidigare åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Olsson; [2024]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; stöd; anpassningar; undervisning;

    Sammanfattning : All children have the right to an equitable education based on their different prerequisites.Schools should give all pupils the opportunity for a well-functioning education. Pupils whohave any form of reading and writing difficulties have the right to adaptation based on theirindividual needs and prerequisites. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet som resurs. En kvalitativ studie av flerspråkiga gymnasieelevers inställning till flerspråkigheten i relation till svenskämnet

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Tina Noorani; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker åtta flerspråkiga gymnasieelevers inställning till den egna flerspråkigheten. Eleverna läser sin andra kurs i svenska på gymnasiet. Syftet är att bidra med ökad kunskap om flerspråkiga elevers inställning till den egna flerspråkigheten i svenskklassrummet. Studien utgår från tre frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. Att läsa det du förstår eller att förstå det du läser. En studie av SFI-elevers läsförståelse och deras lässtrategier vid prov

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ingierd Elmgren Hallinger; [2020-08-11]
    Nyckelord :läsförståelse; lässtrategier; SFI; studieväg 1; nationella prov; think-aloud; litteracitet;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka svårigheter, i första hand för studieväg 1-elever, men även för studieväg 2-elever, på läsdelarna på nationella prov för SFI och att undersöka vilka strategier som används vid läsuppgifter. Detta undersöktes genom att kontrollera vilka uppgifter på ett nationellt prov som det ställdes frågor kring och genom att analysera felsvar på nationella provs läsdelar. LÄS MER

  4. 4. Vad katten säger du? : kommunikation mellan katt och människa

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

    Författare :Carita Johansson; [2020]
    Nyckelord :kommunikation; katt; interspecifik kommunikation; kroppsspråk;

    Sammanfattning : Vi människor har haft stor nytta av det verbala språket för att förstå varandra och utvecklas som art. Eftersom det talade språket fått så stor betydelse för oss verkar vi ha tappat en del av förmågan att läsa andra former av ickeverbal kommunikation såsom doft- och kroppsspråk, något som ickemänskliga djur däremot förstår väl. LÄS MER

  5. 5. Kan man läsa det man inte förstår? : – en kvalitativ studie om lärares arbete med läsförståelse i årskurserna F-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Therese Andersson; [2018]
    Nyckelord :Reading Comprehension; reading aloud;

    Sammanfattning : Läsförståelse är ett komplext arbete som kräver att läsaren behärskar flera olika strategier för att kunna bemästra olika texter. Det ökande kravet på förståelse för vad man läser ställer allt högre krav på lärare att förse elever med de verktyg som krävs för att kunna läsa olika typer av texter. LÄS MER