Sökning: "Karma"

Visar resultat 16 - 20 av 33 uppsatser innehållade ordet Karma.

  1. 16. No good deed goes un-scripted: An Ethnographic Study on the Sustainable Smartphone Application Karma

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Jenny Petersson Ivre; [2020]
    Nyckelord :Social Sciences;

    Sammanfattning : Noting a need for a closer understanding of the discrepancy between the actions that sustainable smartphone applications encourage and the actions that the users perform, this thesis explores the implications for sustainable consumption practices. This thesis takes a sociological approach to markets, focusing on three key concepts (market devices, socio-technical scripts, qualification) to answer two questions: 1) how consumer actions are promoted and enabled in the popular consumer food-waste management application Karma; and 2) how consumers translate the actions that the application promotes. LÄS MER

  2. 17. Företags motiv till att använda delningsekonomi vid hantering av matsvinn

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Odette Ovik; Filip Engelholm; [2019-06-20]
    Nyckelord :Delningsekonomi; institutionell teori; matsvinn; digitala plattformar;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: Miljöproblem uppstår inom flera olika sektorer och branscher och det behövs nya lösningar för att nå en hållbar framtid. Livsmedelsindustrin ger upphov till flertalet negativa konsekvenser för miljön, såsom övergödning, förändrad markanvändning, vattenbrist och försämrad vattenkvalité. LÄS MER

  3. 18. Alumni Branding : En kvalitativ studie om alumners betydelse för ett universitets marknadsföring gentemot presumtiva studenter.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Ebba Green Salmonson; Rasha Karma; [2019]
    Nyckelord :Social Media Marketing; Word-of-Mouth; Influencer Marketing; Storytelling; Varumärkesuppbyggnad; Varumärkesidentitet; Varumärkesimage;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera alumners betydelse för ett universitets marknadsföring gentemot presumtiva studenter. Vidare ämnar studien tydliggöra alumners delaktighet i ett universitets varumärkesuppbyggnad. LÄS MER

  4. 19. "Vågar jag köpa den här maten?"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Josefine Vesterinen; Olivia Cegrell; [2019]
    Nyckelord :Hållbar konsumtion; digitalisering; practice theory; matpraktik; applikationer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Hållbar konsumtion är ett ämne som länge engagerat såväl konsumenter som producenter, media, politiker och forskare. Som en följd av att jordens resurser under lång tid hanterats utan vördnad omfattar ett av FN:s globala mål i Agenda 2030 säkerställandet av hållbara konsumtion- och produktionsmönster där delmål 12. LÄS MER

  5. 20. Enviropreneurial Marketings relation till svenska SM–företags hållbarhetsaktiviteter : resultatet av en kvalitativ fallstudie på tre internetbaserade företag

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Ludvig Hindström; Ludvig Klasman; Niklas Sauer; [2019]
    Nyckelord :enviropreneurial marketing; SME; entrepreneurial marketing; word-ofmouth; green marketing; LOHAS; app; hållbarhet; sociala medier;

    Sammanfattning : Marknadsföring är en vital del för varje företags framgång på marknaden. På senare år har hållbarhets trender blivit allt mer attraktivt och att de svenska konsumenternas preferenser successivt förflyttar sig mot mer hållbara alternativ. LÄS MER