Sökning: "Kartläggning i särskolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Kartläggning i särskolan.

  1. 1. Elvers delaktighet i särskolan : Lärares uppfattningar om delaktighet och hur pedagogerna möjliggör delaktighet i grundsärskolans undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Johanna Heiman; Marika Castor; [2019]
    Nyckelord :Autonomi; delaktighet; engagemang; erkännande; samhandling; tillhörighet; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Att utveckla elevernas delaktighet var ett prioriterat mål i arbetet inom grundsärskolan men den allmänna uppfattningen bland pedagogerna gjorde att diskussionerna gärna stannade i tankar som att “eleverna får välja om de vill ha röd eller blå penna” och “de får välja vilken sida de ska börja med”. Eftersom pedagogerna upplevde att diskussionerna inte kom längre, började vi leta material som kunde stärka diskussionerna och utveckla tänkande. LÄS MER

  2. 2. Kartläggning och utveckling av tidiga aritmetiska kunskaper hos elever i grundsärskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Ulrika Selinder; [2016]
    Nyckelord :MRP – Mathematics Recovery Programme; special education; arithmetics; mathematics; Matematik; aritmetik; kartläggning; grundsärskolan; särskolan; specialundervisning; matematiksvårigheter; MRP – Mathematics Recovery Programme; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Som lärare i grundsärskolan saknade jag ofta bra undervisningsmaterial till mina elever. Utifrån detta utkristalliserades syftet med studien som är att undersöka om kartläggningsmaterialet MRP – The Mathematic Recovery Programme från ”Early Numeracy” (Wright, Martland & Stafford, 2006) är användbart i grundsärskolan och i så fall vilka delar som lämpar sig att använda i grundsärskolan, samt att se om de uppföljande uppgifterna som rekommenderas ger någon effekt på elever i grundsärskolan. LÄS MER

  3. 3. Den relationella brännpunkten : En reltionell studie av kvalitativ art där relationen mellan lärare och elev granskas

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :mats svensson; [2016]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningsätt; relationer; speciallärare; särskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att empiriskt utforska lärare – elevrelationen på skoltid. Studien undersöker hur lärares gensvar och elevers respons på träningsskolan uttrycks i situerad undervisning. LÄS MER

  4. 4. Metodikens betydelse i den begynnande läs- och skrivinlärningsfasen. En kartläggning av sex lågstadielärares erfarenheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jessica Sundén; Monica Uttberg; [2014-03-27]
    Nyckelord :läs- och skrivinlärning; läs- och skrivsvårigheter; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund Många forskare och undersökningar visar att den tidiga läs- och skrivinlärningen är av stor betydelse för att lyckas som elev i grundskolan. Mot denna bakgrund väcktes ett intresse av vilka metoder lärare använder i den tidiga läs- och skrivinlärningen, samt vilka kartläggningar och åtgärder som vidtas när svårigheter uppmärksammas. LÄS MER

  5. 5. Bedömning av elevers kunskapsutveckling i träningsskolan : Lärarnas syn på kartläggning, dokumentation och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Pettersson John; [2010]
    Nyckelord :Träningsskola; utvecklingsstörning; bedömning; pedagogisk kartläggning; dokumentation;

    Sammanfattning : Kvalitet i särskolan handlar enligt Skolverket (2001a) om de mål som formulerats för elevernas undervisning. Syftet med denna studie var att undersöka hur lärare arbetar med bedömning av elevers kunskapsutveckling i träningsskolan. LÄS MER