Sökning: "Klassifikation"

Visar resultat 16 - 20 av 198 uppsatser innehållade ordet Klassifikation.

  1. 16. Judendom och judar i bibliografiska klassifikationssystem : En hermeneutisk studie om representation

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskap

    Författare :Imani Vestin Cantell; [2023]
    Nyckelord :Classification; classification system; hermeneutics; judaism; DDC; SAB; power; representation ; Klassifikation; klassifikationssystem; hermeneutik; judendom; DDK; SAB; makt; representation;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva hur judendom och judar klassificeras i tre bibliografiska klassifikationssystem som används på svenska bibliotek. De valda systemen är Dewey Decimal klassifikationssystemet (DDK), Klassifikationssystemet för svenska bibliotek (SAB) och Judiska biblioteks klassifikationssystem (Stockholmssystemet). LÄS MER

  2. 17. Barns inflytande och delaktighet i förskolans undervisning : - En intervjustudie om förskollärares och förskolebarns beskrivningar om barns inflytande och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofia Wamsler; Matilda Kiander; [2022]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns perspektiv; delaktighet; förskolebarn; förskollärare; inflytande; kommunikation; kontroll; maktpositioner; undervisning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har två syften. Det första syftet är att undersöka hur förskollärare och förskolebarn beskriver förskollärares förhållningssätt till makt, kontroll samt kommunikation för att möjliggöra barns inflytande och delaktighet i förskolans undervisning. LÄS MER

  3. 18. 40 år med multiplikation i läromedel : En analys av hur multiplikation framställs i läromedel för årskurs fyra

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emma Svensson; Olle Hessle; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; multiplikation; årskurs fyra; Bernstein; klassifikation; inramning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka multiplikation i läromedel från årskurs fyra för att se vad som påverkar multiplikationens struktur och innehåll. För att undersöka detta har studien utgått från följande frågeställningar: ”Hur framställs multiplikation i läromedlen, utifrån begreppen klassifikation och inramning?”, ”Hur förändras läromedlen mellan olika läroplaner, utifrån begreppen klassifikation och inramning?” samt ”Hur skiljer sig multiplikationens klassifikation och inramning mellan de olika läromedlen?”. LÄS MER

  4. 19. Estetiska uttrycksformer i förskollärarutbildningen : En kvalitativ intervju- och textanalysstudie ur ett läroplansteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Edholm; Terese Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Läroplansteoretiskt perspektiv; Klassifikation och inramning; Estetiska uttrycksformer; Förskollärarutbildning; Textanalys; Intervjuer;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 20. Klassifikationsdomänen : En bibliometrisk undersökning om klassifikationsforskning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Stephanie Simon; Therese Tikkanen; [2022]
    Nyckelord :klassifikationsforskning; bibliometri; klassifikation; samciteringsanalys; bibliografisk koppling;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to map current scientific articles regarding the subject of classification with the assistance of bibliometrics and domain analysis to create an understanding of the scientific domain.  The thesis uses the bibliometrical methods of bibliographic coupling and co-citation analysis and the theory behind them as well as general quantitative statistical analysis in combination with the theory of domain analysis. LÄS MER