Sökning: "Kompetenta barn barnsyn"

Visar resultat 16 - 20 av 49 uppsatser innehållade orden Kompetenta barn barnsyn.

  1. 16. Förskollärares tal om olika handlingsrepertoarer : En kvalitativ studie om konflikthantering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Elin Klase; Linda Strandberg; [2017]
    Nyckelord :preschool; teachers; action repertoires; conflict; Bemötande; konfliktsituationer; stöd; förskola;

    Sammanfattning : Preschool teachers talk about different action repertoires A qualitative study on conflict management   Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares tal om handlingsrepertoarer vid medlandet i en konflikt. De frågeställningar studien utgår ifrån är; Vilken handlingsrepertoar ger förskollärare uttryck för utifrån givna konfliktsituationer?  Vilken barnsyn framträder i förskollärares resonemang kring konfliktsituationer? Vilket stöd ges barn som ofta hamnar i konfliktsituationer? Studien kommer även belysa teoretiska ramverk och begrepp. LÄS MER

  2. 17. "Får jag sitta i ditt knä?" : En essä om omsorgsbegreppet i förskolan

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Malin Jägstrand; [2017]
    Nyckelord :Care. Ethics of care. Preschool. Preschool teacher. Proximity. The competent child. The competent and vulnerable child. Relationships. Pedagogue s perception of meaning.; Omsorg. Omsorgsetik. Förskola. Förskollärare. Närhet. Det kompetenta barnet. Det kompetenta och sårbara barnet. Relationer. Pedagogers meningsskapande.;

    Sammanfattning : I denna vetenskapliga essä kommer jag att undersöka begreppet omsorg. Uppsatsen är skriven i essäform och har en hermeneutisk ansats. Min essä inleds med tre berättelser hämtade från mitt yrkesliv där jag varit delaktig som pedagog. LÄS MER

  3. 18. Barns mänskliga rättigheter : Ett förmedlande av barnkonventionen i pedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Katharina Rindborn; [2017]
    Nyckelord :Mänskliga rättigheter; förskola; pedagogik; normer och värden; demokrati; barnkonventionen;

    Sammanfattning : Syftet är att genom en komparativ metod ställa den ursprungliga barnkonventionen mot ett material som förmedlar konventionen till barnen och på så sätt undersöka vilka anpassningar som gjorts och på vilket sätt detta påverkar innehållet som förmedlas till barnen. Materialet som kommer undersökas är UNICEF:s Barnkonventionen i en låda, som innehåller inspirationsmaterial med syfte att förmedla vad barnkonventionen innebär i praktiken. LÄS MER

  4. 19. Reggio Emilia i tanke och handling i en svensk förskolekontext : - Pedagogers förståelser av begreppen "Det rika barnet"och "Miljön som den tredje pedagogen"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Marianne Andersson; Carola Lindholm; [2017]
    Nyckelord :Reggio Emilia; pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Studien syftar till att få kunskap om hur centrala begrepp inom Reggio Emilias filosofi omsätts i tanke och handling i tre svenska Reggio Emilia förskolor. Med hjälp av ett fenomenografiskt perspektiv vill vi få kunskap om pedagogers uppfattningar kring begreppens innebörd och hur de i så fall menar att det inverkar på barn i praktiken. LÄS MER

  5. 20. Tendenser i Centrum för barnkulturforsknings skriftserie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Torun Odlöw; [2016-11-15]
    Nyckelord :Forskningsetik; Maktrelationer; Barnkulturforskning; Historisk förskjutning; Barnsyn;

    Sammanfattning : Uppsatsens kvantitativa del undersökte om det fanns en tendens i CBK:s skriftserie och fann en historisk skiftning i valet av teman, forskningsfrågor och perspektiv. Den övergripande tendensen visar att forskningens ansatser gått från att beskåda barnets fysiska och psykiska utveckling och därmed indirekt söka kunskap om barnperspektivet, till att lyssna till barnet direkt i en strävan att förstå barnets perspektiv. LÄS MER