Sökning: "Konsumtionssamhället"
Visar resultat 6 - 10 av 123 uppsatser innehållade ordet Konsumtionssamhället.
6. BankID - ett verktyg för frihet eller förtryck? En studie om det digitala utanförskapet som effekt av arbetet för digital inkludering
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : I det moderna samhället fungerar digital delaktighet som en social symbol eftersom digital teknik uppfattas som magisk, och därför strävar beslutsfattare efter att se till att alla kan dra nytta av digitaliseringens fördelar. I Sverige används det vedertagna begreppet digital inkludering för att samtliga medborgare ska bli en del av det digitala samhället och för att överbrygga den digitala klyfta som uppstått i takt med den accelererande digitaliseringen. LÄS MER
7. En miljöfrämjande livsstil i ett samhälle präglat av konsumtion : En kvantitativ uppsats om kulturella och ekonomiska resursers betydelse för ett ansvarsfullt förhållningssätt till jordens resurser
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The contemporary society is in many ways a society of consumers where individuals consume to satisfy their desires at the expense of our world’s health for our future generations. Consumption and a pro-environmental lifestyle have a polarized relationship and research indicates that society needs a change. LÄS MER
8. Extinction Rebellion som social rörelse : En kvalitativ stuie om varför männskor går med i Extniction Rebellion
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : “There is an overconsumption in the Swedish society that affects all living and contributes with consequences for all. How does this affect us humans? How does it affect society and what consequences become visible? Today the main focus is on the environment and climate changes where the government and the media are responsible for what is being published. LÄS MER
9. Narrativ transparensinformation : En kvalitativ studie om hur narrativ transparens i modeföretagens hållbarhetskommunikation skapar värde för gröna konsumenter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Med narrativ ges en mer begriplig och engagerande information av transparens än vad den traditionella numeriska transparensen bidrar med. Istället för att använda olika certifieringar, siffror och grafer som belyser transparensen består narrativ istället av berättelser och visualiseringar som öppnar upp till dialog med konsumenterna. LÄS MER
10. Kommunikation om (o)hållbar konsumtion? : En kritisk diskursanalys om en influencers kommunikation om konsumtion och hållbarhet med utgångspunkt i studieobjektet Rodja Pazooki
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Följande studie ämnar undersöka hur Rodja Pazooki kommunicerar om konsumtion respektive hållbarhet för att urskilja vilka diskurser som skapas och om det finns en motsättning i kommunikationen. Studien kommer att undersöka på vilket sätt Rodja Pazooki uppmuntrar till konsumtion samtidigt som hon uppmuntrar till hållbarhet. LÄS MER