Sökning: "Kunskapskriterier"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade ordet Kunskapskriterier.

  1. 6. Skrivverktyg - Penna eller dator?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Orre; Linnéa Fransson; [2021]
    Nyckelord :elevtexter; skrivprocess; digitala verktyg; kunskapskriterier; penna; papper; dator.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om elevtexter förbättras om eleverna skriver på digitala verktyg istället för med penna och papper. Studien bygger på 40 elevtexter där 20 är skrivna för hand och 20 är skrivna på dator. Alla elevtexterna är skrivna av elever i årskurs 3 som går på två olika skolor i Mellansverige. LÄS MER

  2. 7. Man går till skolan för att göra saker, bli bedömd och visa upp sig, inte för att lära sig : En litteraturstudie om hur betyg och bedömning påverkar, lärare, elever och kunskapssyn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Malin Granqvist; Anna-Karin Holmlund; [2016]
    Nyckelord :Bedömning; betyg; elever; kunskap; kunskapssyn likvärdighet; lärare; motivation; mätbar; prov; reform; skoljag; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Skolans styrdokument beskriver svensk skola som en skola för alla, vilket utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv blir komplext. Vi har idag ett mål och resultatstyrt skolsystem, vilket innebär att om elever ska lyckas i skolan krävs det att eleven blir godkänd utifrån kunskapskriterier som förväntas uppnås inom en bestämd tid. LÄS MER

  3. 8. Lärares använding av formativ bedömning i matematikundervisningen : En observationsstudie av lärare i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sofia Jakobsson; [2015]
    Nyckelord :Formative assessment; key strategies; observation; mathematics; 4th - 6th grade; Formativ bedömning; nyckelstrategier; observation; matematik; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate what formative assessment means and get information about how teachers’ assessment practice in formative assessment can look like, based on five key strategies. I have observed five teachers in grade 4 to 6 during a week of their mathematics teaching. LÄS MER

  4. 9. En styrd frihet? Spänningen mellan Summativ och Formativ bedömning

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Erica Dahlrot; [2013]
    Nyckelord :Summativ; Formativ; Bedömning; Likvärdighet; Kunskapskriterier;

    Sammanfattning : I och med reformen och den nya läroplanen 2011 så har det skett förändringar på hur elever och kunskaper ska bedömas och även vilka kunskaper som ska bedömas. Läroplanen från 2011 innehåller betydligt många fler punkter än den tidigare från 1994. LÄS MER

  5. 10. Den entreprenöriella filosofin : Ideologi, kunskapssyn, betydelse och tendens i GY11 och filosofiämnets nya mål och kunskapskriterier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildningen

    Författare :Petter Bengtsson; [2012]
    Nyckelord :philosophy; entrepreneur; knowledge; semantics; independent; grades; filosofi; entreprenör; kunskap; semantik; självständig; betyg;

    Sammanfattning : Den Entreprenöriella Filosofin är en studie av ideologi, kunskapssyn, betydelse och tendens i de nya kunskapskriterierna i gymnasieämnet filosofi sett i ljuset av Gymnasieskola 2011 (GY11). Uppsatsen inleds med en kort presentation av ämnet för att sedan redogöra för olika lingvistiska och semantiska tolkningsmodeller hämtade hos filosofer som Saussure, Russell och Wittgenstein vilka kommer att användas i själva analysen av de nya kunskapskriterierna. LÄS MER