Sökning: "LÄRARNAS ARBETSMILJÖ"
Visar resultat 31 - 35 av 68 uppsatser innehållade orden LÄRARNAS ARBETSMILJÖ.
31. ”Den här någon-annan-ismen”
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SyfteBelysa lärares upplevelse, och hantering, av den påstådda ökande arbetsbelastningen.FrågeställningarHur upplever respondenterna deras nuvarande arbetsbelastning?Hur upplever de att arbetsbelastningen har utvecklats över tid?Vad upplever respondenterna är de huvudsakliga orsakerna till denna belastning?Om belastningen upplevs som hög, vilka metoder använder respondenterna för att klara av den?MetodUndersökningen bygger på intervjuer med lärare, genomförda på tre olika gymnasieskolor på olikaorter i västsverige. LÄS MER
32. Stress och negativ förstärkning - En beteendeanalytisk studie om att vara lärare i svenska skolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : En explorativ beteendeanalytisk studie genomfördes i syfte att studera arbetsrelaterad stress hos hög- och mellanstadielärare i svenska grundskolor. Åtta lärare från fem skolor deltog i studien. Lärarna observerades och intervjuades under varsin arbetsdag. LÄS MER
33. "Man vill ju jobba med barnen!" : en kvalitativ studie om lärares upplevelser av hälsa på arbetsplatsen
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för hälsa och samhälleSammanfattning : Bilden av lärares arbetssituation som presenteras i media är vanligtvis negativt vinklad. Exempelvis visar en undersökning att endast en tredjedel av lärarna upplever sin psykosociala arbetsmiljö som god. Ungefär hälften av de upplevda problemen med arbetsmiljön kan härledas till den administrativ arbetsbelastning. LÄS MER
34. Effekter av ett lokalt kollektivavtal för lärare på kommunal skola : - ur lärarnas perspektiv.
Kandidat-uppsats, Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Sedan 2012 har man kunnat skapa lokala kollektivavtal som ökar lärarnas schemalagda arbetstid till 40 timmars arbetsvecka från de traditionella 35 timmar, detta i syfte att öka lärares förutsättningar. Denna studie vill upplysa om den påverkan samhällsutvecklingen har på läraryrket och de behov på arbetsorganisationsförändringar detta medför för lärare. LÄS MER
35. Gymnasielärarnas upplevelser av egen och elevernas motivation
Kandidat-uppsats, Avdelningen för socialt arbete och psykologiSammanfattning : Syftet med fokusgruppstudien var att undersöka gymnasielärares upplevelser av den egna motivation samt att ta reda på vilka faktorer de anser påverkar elevernas motivation i undervisning och lärande. Resultaten visade, i enlighet med tidigare forskning, att de främsta motivationsskapande faktorerna för eleverna är en god relation mellan lärare och elev, att eleverna får möjlighet att vara delaktiga i undervisningen samt möjlighet till olika val i undervisningen. LÄS MER