Sökning: "Lärarens yrkesroll"

Visar resultat 21 - 25 av 54 uppsatser innehållade orden Lärarens yrkesroll.

  1. 21. Lärares arbetssituation : En kvalitativ studie om konflikter, konflikthantering och arbetsmiljö ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tobias Plym; Tobias Hagman; [2019]
    Nyckelord :Konflikter; konflikthantering; arbetsmiljö; förebyggande arbete; lärares arbetssätt;

    Sammanfattning : Konflikter på arbetsplatsen är vanligt förekommande.  Vi är av tron att inom skolmiljön är det mer vanligt med konflikter än på övriga arbetsplatser. Yrkesrollen lärare innebär en förväntan att kunna hantera och lösa konflikter som uppstår. LÄS MER

  2. 22. Religionsdidaktik : Didaktiska möjligheter och utmaningar i att undervisa om religion

    L3-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Ida Högberg; Elin Karlsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta är en konsumtionsuppsats med syftet att sammanställa och analysera tidigare forskning gällande religionskunskapsundervisning för årskurserna 1–3. Syftet är definierat i en frågeställning: Vilka didaktiska möjligheter och utmaningar lyfts fram i tidigare forskning gällande läraruppdragets tolkning, planering och undervisning i religionskunskap för årskurserna 1–3? Forskningen till denna konsumtionsuppsats samlades in genom databas- och manuell sökning. LÄS MER

  3. 23. Hur aktualiseras genus och jämställdhet på lågstadiet i förhållande till den geografiska kontexten? : En jämförelse mellan två skolor, en på landsbygden och en i storstaden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Johanna Andersson; [2018]
    Nyckelord :Genus; jämställdhet; genuskodade mönster; genusperspektiv; landsbygd; storstad;

    Sammanfattning : I dagens skola finns det ett jämställdhetsmål som innebär att pojkar och flickor ska gessamma möjligheter ochfåen likvärdig utbildning och inte bemötas, bedömas eller ha olikakrav ochförväntningar på sig på grund avsitt kön. Skolan har även ett ansvar att bryta traditionella könsmönster och låta eleverna utvecklasin förmåga och sina intressen oberoende könstillhörighet. LÄS MER

  4. 24. "Jag är en som alla andra" : En genomlysning av NPF-elevers upplevelser av inkludering i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Henrik Frank; [2018]
    Nyckelord :Inkludering; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; ADHD; Autism; Aspergers syndrom;

    Sammanfattning : Denna studie fokuserar på att utröna uppfattningar om inkludering hos elever inom neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)- spektrat. Syfte med denna studie är att beskriva och analysera hur NPF- elever upplever inkludering i sin skolvardag samt redogöra för elevernas tankar kring hur skolan kan arbeta för att möta elevernas idéer om inkludering. LÄS MER

  5. 25. Dansas det i gymnasieskolorna? : En kvantitativ studie med lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Jennifer Björhn; [2018]
    Nyckelord :dans; rörelse till musik; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Undersökningens syfte är att utröna om och hur gymnasielärare i 'Idrott och Hälsa' använder dans i undervisningen, samt vilken syn de har på dans, både vad gäller innehåll och som verktyg och metod i undervisningen. Med frågeställningarna: −      Använder sig lärare av dans och i så fall på vilket sätt använder de dans i sin undervisning? −      Vilken syn har lärare på dans som metod och verktyg i sin undervisning −      Finns det något samband mellan hur lärare uppfattar elevers fördomar och/eller åsikter om dans och hur ofta det undervisas i dans? −      Hur ser lärare på dans och sin egen förmåga när det kommer till deras yrkesroll? Metod Studien är en kvantitativ undersökning som är utförd på gymnasielärare som undervisar i ämnet 'Idrott och hälsa'. LÄS MER