Sökning: "Literacy förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 110 uppsatser innehållade orden Literacy förskola.

  1. 11. Pedagogernas uppfattningar kring högläsning i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur högläsning används i förskolan för att stärka barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Kronqvist; Elin Ahlenius; [2022]
    Nyckelord :Literacy; read aloud; language development; preschool; Literacy; högläsning; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om pedagogernas uppfattningar om vilken eventuell påverkan högläsning har på barns språkutveckling. I studien har det använts en kvalitativ metod där data samlades in genom intervju av fokusgrupper. LÄS MER

  2. 12. Barnlitteratur i förskolan : Förskolans möjlighet att främja alla barns läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Svensson; Sofie Bäcklund; [2022]
    Nyckelord :Barnlitteratur; högläsning; förskola; allmändidaktik; litteracitet; critical literacy; emergent literacy;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få fördjupad förståelse för förskollärares och barnskötares uppfattningar och erfarenheter av barnlitteraturens betydelse i förskolans lärmiljö i avseende att främja alla barns läslust. Studien utgick från en kvalitativ metod och det empiriska material som samlats in är baserat på beskrivningar av förskollärares och barnskötares arbete med barnlitteratur. LÄS MER

  3. 13. ”Jag pratar inte på samma sätt med ett barn som jag pratar med dig” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar om sitt arbete med barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johanna Fager; Ronja Freij; [2022]
    Nyckelord :Literacy; Språkutveckling; Multimodalitet; Förskollärare; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete med språkutveckling i förskolan. Syftet besvaras med följande frågeställning: Vilka språkutvecklande aktiviteter beskriver förskollärarna att de arbetar med för att främja barns språkutveckling? För att besvara studiens syfte och frågeställning har en kvalitativ ansats använts med metoden semistrukturerad intervju, i vilken totalt sex intervjuer har gjorts med förskollärare. LÄS MER

  4. 14. Förskolebarns förståelse om smitta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Moa Larsson Viklund; Maya Duek; [2022]
    Nyckelord :Children s knowledge; contagion; health; literacy; preschool; Barns förståelse; förskola; hälsa; litteracitet; smitta;

    Sammanfattning : Contagion is a common occurrence in preschool. It is therefore relevant to examine what the children understand about it. The aim of the study was to highlight preschool children's understanding about contagion to contribute with increased awareness among preschool teachers about the subject. LÄS MER

  5. 15. Men ingen kan språket : En diskursanalys av förskollärares berättelser om sitt arbete med flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Rasmus Overmark; [2022]
    Nyckelord :Preschool; multilingualism; literacy environment; interview study; discourse analysis.; Förskola; flerspråkighet; litteracitetsmiljö; intervjustudie; diskursanalys.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to generate knowledge about how the preschool's physical and social literacy environment is used and can be used to support multilingual children in their language and literacy development and highlight the opportunities and difficulties that preschool teachers experience in their work with language development of multilingual children. The questions that are answered are: How do the respondents describe the literacy environment in their preschool department? And: How do the respondents describe their support of multilingual children's language development and their conditions for teaching? Surveys and qualitative interviews were used as the method to answer the questions and were analyzed in relation to the study’s theoretical framework, constituted by discourse analytical theory. LÄS MER