Sökning: "Literacy förskola"

Visar resultat 16 - 20 av 110 uppsatser innehållade orden Literacy förskola.

  1. 16. Appen Polyglutt i förskolan : En studie om hur förskollärare arbetar med Polyglutt för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Linn Byström Borgstrand; Matilda Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Children s language development; Digital literacy; Polyglutt; Preschool; Reading aloud.; Barns språkutveckling; Digital kompetens; Förskola; Högläsning; Polyglutt.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar om arbetet med appen Polyglutt vid högläsning för att främja barns språkutveckling. Förskollärarnas reflektioner kring användandet av Polyglutt och fysiska böcker studeras också. LÄS MER

  2. 17. En kvalitativ studie om förskollärares inställning till och arbete med digitalisering i förskolan, med fokus på rörlig bild

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Asp; [2021]
    Nyckelord :preschool; digitization; digital literacy; motion pictures; implementation theory; förskola; digitalisering; digital literacy; rörlig bild; implementeringsteorin;

    Sammanfattning : This study investigates how preschool teachers work with digitization in preschool, with a focus on motion pictures. I use three research questions, based on previous research linked to digitization in preschool, knowledge of educators, attitudes towards digitization and digital literacy: what attitude do preschool teachers have towards digitization and motion pictures? What competence do preschool teachers have for digitization and motion pictures? How do preschool teachers work with digital tools, with a focus on motion pictures? I use implementation theory (implementeringsteorin), and as a framework for collecting, reporting and analyzing the empirical data I use a distinction between to understand, to be able to use and to will. LÄS MER

  3. 18. Mediesamtal : boksamtal utifrån digitala medier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Frida Henningsson; Lina Gill Vidfelt; [2021]
    Nyckelord :book talks; digital literacy; media talks; multimodality; preschool; boksamtal; digital kompetens; förskola; mediesamtal; multimodalitet;

    Sammanfattning : This is a quantitative study with qualitative elements which investigates if, and in that case how, preschool teachers in a Swedish medium-sized municipality are working with, and thinking about media talks - book talks when it comes to other media types than physical books.  The method consists of a quantitative strategy based on a semi-structured survey, sent out to the preschool teachers of the municipality. LÄS MER

  4. 19. Från papp till app: Digitala verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Almén; Karin Hellberg; [2021]
    Nyckelord :Artefakter; digital kompetens; digital literacy; digitala verktyg; förskollärare; förskola; mediering; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 20. Pekplattan - en semiotisk resurs för flerspråkiga barns litteracitet och meningsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Antonia Fahlander; Vanya Georgieva; [2021]
    Nyckelord :didaktiskt designteoretiskt perspektiv; digitalisering; digitala verktyg; flerspråkighet; förskola; förskollärare; litteracitet; meningsskapande; pekplatta; semiotisk resurs;

    Sammanfattning : Digitaliseringen och vårt samhälle är under ständig förändring och utveckling. Exempelvis talas det fler språk än ett inom flertalet förskolor i Sverige. LÄS MER