Sökning: "Liv Högberg"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade orden Liv Högberg.

  1. 6. #Dontwishforitworkforit : -En studie om hur tjejers självbild påverkas av hälsotrend- och fitnessbilder på sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sara Sylvén; Rebecca Högberg; [2015]
    Nyckelord :Sociala medier; hälsotrend-och fitnessbilder; självbild; kroppsuppfattning; psykisk ohälsa.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna kvalitativa studie syftade till att undersöka hur unga tjejer upplevde och reflekterade över hälsotrend-och fitnessbilder på sociala medier samt hur detta påverkade deras självbild. Fokus för studien var att se hur kommunikation via bilder och jämförelse med andra individer på sociala medier påverkade individens självbild och kroppsuppfattning. LÄS MER

  2. 7. Upplevelsen av smärta vid fibromyalgi - en litteraturöversikt.

    Kandidat-uppsats, HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Elin Högberg; Anna Jansson; [2012]
    Nyckelord :Sense of Coherence; qualitative; chronic pain; fatigue; nurses.; KASAM; kvalitativ; långvarig smärta; trötthet; sjuksköterskor;

    Sammanfattning : Fibromyalgi är en sjukdom som karaktäriseras av smärta, trötthet och stelhet och sjukdomen är vanligare hos kvinnor än hos män. Syftet med litteraturöversikten var att beskriva personers upplevelse av smärta vid fibromyalgi. KASAM användes som teoretisk förankring. LÄS MER

  3. 8. Långvarig muskuloskeletal smärta hos en grupp äldre personer i Västerås

    Kandidat-uppsats, Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Rebecca Stjärna; Linn Högberg; [2012]
    Nyckelord :Aktivitetsförmåga; Behandling; Långvarig smärta; Muskuloskeletal smärta; Äldre;

    Sammanfattning : Prevalensen av långvarig smärta är hög bland äldre, kvinnor är överrepresenterade. Långvarig smärta påverkar äldres vardagliga liv och dess aktivitetsförmåga. Det är vanligt att söka vård för sin smärta, sjukgymnastik är en av behandlingsmetoderna. LÄS MER

  4. 9. Är ett liv värt att veta? : En kvalitativ studie av levnadsprocessen och identitetsutvecklingen ur ett livscykelperspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Ljubica Korhonen; Helena Högberg; [2008]
    Nyckelord :Nyckelord: Social biografi; livscykelperspektiv; identitetsutveckling; ungdom; sociala insatser;

    Sammanfattning : Örebro Universitet Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap Socialt arbete C-uppsats 61-90 p SAMMANFATTNING Titel: Är ett liv värt att veta? En kvalitativ studie av levnadsprocessen och identitetsutvecklingen ur ett livscykelperspektiv Författare: Högberg, Helena och Korhonen, Ljubica Handledare: Karlsson, Urban Inom ämnesområdet socialt arbete har vi valt att studera levnadsprocessen och identitetsutvecklingen ur ett livscykelperspektiv. Studien syftar till att ge djupare förståelse av levnadsprocessens betydelse för identitetsutvecklingen ur ett livscykelperspektiv. LÄS MER

  5. 10. Att alla barn lär sig läsa och skriva ­ lärares viktigaste uppdrag

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Pernilla Granlund; Helen Högberg; [2008]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; upptäcka; reducera; und;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet är att undersöka hur lärare upptäcker elever i läs- och skrivsvårigheter i skolår respektive 3 och hur de arbetar för att främja dessa elevers inlärning.Frågeställningar · Vad har lärare för synsätt på, och tankar kring läs- och skrivsvårigheter? · Hur upptäcker lärare att en elev är i läs- och skrivsvårigheter? · Hur går lärare vidare när läs- och skrivsvårigheter upptäckts? · Hur kan lärare arbeta för att reducera läs- och skrivsvårigheter? · I vilken mån utgår lärare från teorier eller forskning i arbetet med elever i läs- ochskrivsvårigheter?Metod och material som använts är en kombination av studier av tidigare forskning samt enkvalitativ semistrukturerad intervju med lärare som har elever i skolåroch 3. LÄS MER