Sökning: "Ljud i spel"

Visar resultat 21 - 25 av 125 uppsatser innehållade orden Ljud i spel.

  1. 21. Musik och ljud i virtuellavärldar : En soundscape-analys av tv- och datorspelen Battlefield 1 och It Takes Two

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sam Nydélius Larsson; [2022]
    Nyckelord :datorspel; tv-spel; soundscape; filmfunktioner; musik i spel; ljud i spel; ludomusicology; ljudlandskap; dieges;

    Sammanfattning : I det här arbetet undersöks ljudet och musiken i två svenska speltitlar vid namn Battlefield 1 och It Takes Two. Battlefield 1 från år 2016 är ett fps spel medans It Takes Two från år 2021 är ett action-äventyr spel. Det är en nivå från vardera spelsom det fokuseras på. LÄS MER

  2. 22. Matljudets påverkan på inlevelse : Ljudeffekter för konsumtion av mat i spel och dess påverkan på spelarens inlevelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Emil Bassmann; [2021]
    Nyckelord :Krispiga ljud; Matljud; Inlevelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka ljudet av mat som konsumeras i spel och studiens huvudsakliga fokus är krispiga matljud och om dessa ljud föredras framför blöta samt abstrakta ljud. Bakgrundskapitlet av denna studie går igenom ett flertal olika artiklar som har flera olika teorier samt forskning inom studiens valda områden och dessa områden är Hur människor reagerar på ljud av mat som konsumeras, Inlevelsens betydelse i spel och slutligen Ljudeffekters påverkan på människor. LÄS MER

  3. 23. Musik som förmedlare av ett narrativ : Hur effektivt kan ett narrativ förmedlas genom musik?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johan Mastorakis Carlsson; [2021]
    Nyckelord :narrativ; spel; film; immersion; musik;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks hur musik påverkar lyssnarens upplevelse av en berättelse i ljudform. Det som undersöks i arbetet är till vilken grad musik baserat på filmmusik-klichéer och motiv från spelkan användas för att förmedla ett författat narrativ samt hur stor påverkan komplimenterande ljudeffekter har i förmågan att förmedla narrativet. LÄS MER

  4. 24. Metadieges i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Frans Alexandersson Jensner; Erik Larsson; [2021]
    Nyckelord :Dieges; Ljudkategorisering; Ljuddesign; Metanarrativ; Simulation;

    Sammanfattning : Metadieges i spel presenterar en ny term för hur dieges kan kategoriseras i spel. En granskning har gjorts av modeller som tidigare använt begreppet dieges varpå en lucka har upptäckts. De tidigare modellerna kategoriserar inte ljud i metanarrativ när det finns två narrativa lager. LÄS MER

  5. 25. Accessibility for Hearing Impaired Players in Overwatch

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Mick R. Roncken; Nike C. Törnros; [2021]
    Nyckelord :Overwatch; accessibility; deaf; hard of hearing; Overwatch; tillgänglighet; döv; hörselnedsättning;

    Sammanfattning : The majority of video games utilize auditory cues to convey vital information such as enemy positioning and hazardous locations to the player. However, these audio cues are inaccessible to players who are deaf or hard of hearing. LÄS MER