Sökning: "Mångkulturell barngrupp"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Mångkulturell barngrupp.

  1. 1. Olika förutsättningar med dramaundervisning i förskolan : Dramakompetenta förskollärares resonemang om möjligheter och utmaningar i dramaundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Nathalie Johansson; Marina Coppola; [2023]
    Nyckelord :Drama; förskola; mångkulturell barngrupp; förutsättningar; dramapedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie riktar sig till yrkesverksamma pedagoger i förskolan. Syftet är att undersöka och analysera så kallade dramakompetenta förskollärares erfarenheter och resonemang om vilka förutsättningar drama kan ha i mångkulturella barngrupper. Med förutsättningar menas såväl möjligheter som utmaningar. LÄS MER

  2. 2. Mångkulturella barngrupper : En kvalitativ studie om fostran av demokratiska medborgare i en mångkulturell barngrupp ur ett skolpersonalperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ebba Olenius; Ebba Johansson; [2022]
    Nyckelord :Mångkulturalitet; kulturskillnader; demokrati; kulturkrockar.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur skolpersonal arbetar för att fostra demokratiska medborgare i mångkulturella F-3-skolor. Kvalitativa intervjuer med två grundskolelärare och fyra skolkuratorer kommer ligga till grund för empirin. Resultatet från intervjuerna har tolkats ur Vygotskijs sociokulturella perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Olikheter är en tillgång : En studie om integration av nyanlända barn i förskolan med fokus på kultur och språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Nordin; maria Eriksson; [2017]
    Nyckelord :New arrivals; culture; language development; integration; preschool; Nyanlända; kultur; språkutveckling; integration; förskola;

    Sammanfattning : Att flytta till ett nytt land och anpassa sig till ett nytt språk, en annan kultur och nya normer och värderingar innebär en stor livsförändring. Syftet med denna studie är att belysa hur förskollärare arbetar med integration av nyanlända i förskolan med fokus på kultur och språk. LÄS MER

  4. 4. Nyanlända barn i förskolans värld. En studie om hur barn och pedagoger i förskolan kommunicerar med varandra

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zina Taki; Muamera Cizmo; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända barn; Kommunikation; Språkutveckling; Interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att belysa nyanlända barns kommunikation med varandra och pedagogernas arbete och metoder i en mångkulturell förskola i Malmö. Studien genomfördes på en mångkulturell förskola där observationer är gjorda på fyra nyanlända barn i en barngrupp under några tillfällen och intervjuer med pedagoger samt specialpedagogen, som vi sedan analyserat utifrån våra frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända barns inkludering i barngruppen : En kvalitativ studie baserad på sex förskollärares uppfattningar och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Nikki Vader; Laura Liew; [2016]
    Nyckelord :Nyanländ; förskolebarn; barngrupp; inkludering; integrering; interkulturell; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med en kvalitativ metodansats bidra med kunskap om nyanlända barns inkludering i barngruppen. Detta genom att analysera sex verksamma förskollärares tankar och erfarenheter om nyanlända barns inkludering samt vilka strategier de använder sig av för att främja barnens inkludering. LÄS MER