Sökning: "Masculine and Feminine Values"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Masculine and Feminine Values.

  1. 1. “Det är jag som kör här, det är mig du ska prata med” : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av att ta sig till och arbeta i den mansdominerade skogsindustrin

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Astrid Nordberg; [2023]
    Nyckelord :Gender segregation; labour market; women in male dominated industries; forest industry; workplace minority; Könssegregering; arbetsmarknad; kvinnor i mansdominerade yrken; skogsindustrin; minoritet på arbetsplatsen;

    Sammanfattning : Trots att Sverige anses vara ett av de ledande länderna inom jämställdhet så har vi en utav de mest könssegregerade arbetsmarknaderna i Europa med en tydlig uppdelning mellan var vi finner en majoritet av män och en majoritet av kvinnor på arbetsmarknaden. I här studien har kvinnor som arbetar i två av de största skogsföretagen i Värmland intervjuats med syftet att undersöka erfarenheter av att ta sig till och arbeta i en mansdominerad sektor för att identifiera faktorer som bidrar till att upprätthålla en könssegregerad arbetsmarknad. LÄS MER

  2. 2. "Doing" masculinity in police work: A study of the narratives of 'becoming' a police officer in Sweden

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Ana Filipa da Silva Carvalho; [2023]
    Nyckelord :gender and policing; gendered practices; narrative interview; police story-telling; Sweden; subjectivity; gender equality; police work; jämställdhet; polis arbete;

    Sammanfattning : Police officer has been conventionally regarded as a masculine occupation, where values such as strength, aggressivity and, bravery are commemorated. In Sweden, a country that is highly regarded for its gender equality status, understanding how police officers navigate gendered expectations is crucial to understand the implications of gender in policing. LÄS MER

  3. 3. Tonårsavslut inom idrott : Hur kön, könskodning och personlighet påverkar avslut

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Clara Callne; Wendela Fridh; [2023]
    Nyckelord :Gender typing; sports; personality; gender; masculine; feminine; neutral; Könskodning; sport; personlighet; kön; maskulin; feminin; neutral;

    Sammanfattning : Antalet ungdomar och särskilt flickor som slutar med sport i tonåren har ökat senaste decenniet. Eftersom fysisk aktivitet främjar hälsan är det viktigt att vi försöker vända trenden. LÄS MER

  4. 4. Hur karaktäriseras genus i barnlitteratur? : En kvalitativ och kvantitativ genusanalytisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Zeliath; Rebecka Sjögren; [2023]
    Nyckelord :Children s literature; gender patterns; gender; norm; masculine; feminine; norm-breaking; Barnlitteratur; genusmönster; genus; norm; maskulin; feminin; normbrytande;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how gender is characterized in children's literature in the Swedish preschool. The research question is of great importance to investigate because the Swedish preschool operates as a social institution. LÄS MER

  5. 5. The Influence of the Green-Feminine Stereotype - Understanding Cis Men’s Motivational Representation and Gender Identity Performance in the Context of Pro-Environmental Consumption

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Erika Winblad von Walter; [2022-08-04]
    Nyckelord :sustainable consumption; pro-environmental consumption; Butlerian gender performativity; motivational representation; gender identity maintenance; masculinity; the green-feminine stereotype;

    Sammanfattning : The role of gender in shaping attitudes toward pro-environmental consumption is understudied and an enhanced understanding of the issue is called for by multiple scholars. Previous literature point to a green-feminine stereotype in which there is a cognitive link between pro-environmental consumption and femininity. LÄS MER